VERSLAG: John Coffey - 29/9 - Melkweg

Podiuminfo was aanwezig bij John Coffey in Melkweg voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 24 foto's.

Bekijk de John Coffey - 29/9 - Melkweg foto's

VERSLAG: Francis Pronk

John Coffey - 29/9 - Melkweg

Enkele maanden geleden kondigde John Coffey aan dat de band er voor onbepaalde tijd mee stopt. Dit doet zij natuurlijk niet voordat ze Nederland nog één keer laat zien wat ze in huis heeft. De afscheidstournee komt in Amsterdam aan een einde met een show in de Melkweg en de allerlaatste in poptempel Paradiso. Wij zijn bij het uitverkochte concert in de Melkweg op donderdagavond.

Het Utrechtse 45ACIDBABIES en het uit Brighton afkomstige Black Peaks warmen het publiek op. Deze bands zijn vandaag en morgen de support acts. Vooral Black Peaks weet het publiek wakker te schudden. De eerste crowdsurfers verschijnen en de eerste circlepit is een feit.

‘Masked Ball’ van Jocelyn Pook klinkt door de zaal. Hetzelfde intro als de band Ghost B.C. gebruikt tijdens haar liveshows. John Coffey krijgt een gigantisch applaus, wanneer zij het podium van The Max betreedt.

"We don’t want to say farewell, but we won’t be making music these coming years." Dit bericht verscheen kort geleden op de social-media kanalen van John Coffey. Zoals zanger David Achter de Molen het vanavond uitdrukt: “We gaan het vanavond niet emotioneel en saai doen. We gaan een feest bouwen”. De set begint rustig met ’Needles’. Daarna barst de chaos los tijdens ‘Dirt & Stones’ en crowdsurfers en stagedivers verschijnen overal. De set is variërend met songs van ‘Bright Companions’ uit 2012, ‘The Great News’ uit 2015 tot de dit jaar uitgebrachte EP ‘Needles’.

Zanger David mengt zich in het publiek, zowel op de vloer als op het balkon. Bij ‘Oh Oh Calamity’ ontstaat er normaal gesproken een wall of death, maar David vraagt het publiek specifiek om dit niet te doen. De laatste keer pakte dit voor een bezoekster namelijk verkeerd uit. In plaats van de wall of death wil hij dat iedereen elkaar knuffelt. In dat hippie-gedoe hebben de meeste mensen in de zaal echter geen zin, dus ontstaat er een flinke moshpit.

Opvallend is dat de band tijdens de show niet groter uitpakt dan normaal. Het is eigenlijk een ‘gewone’ John Coffey show. Tijdens de ‘Homecoming show’ afgelopen maart waren er diverse gastartiesten en confetti van de partij, dit keer niet (op een paar confettikanonnen van fans na).

Naast klassiekers als ‘Featherless Redheads’, ‘Romans’ en ‘Broke Neck’ is er ook plek voor een cover, namelijk ‘Guerilla Radio’ van Rage Against the Machine, die de mannen eerder dit jaar ook tijdens hun reeks ’Tony Hawk's Pro Skater 2’ concerten speelden. Met ‘Eagle Chasing Flies’ sluiten ze hun set af. John Coffey doe niet aan toegiften.

Na afloop klinkt Katy Perry’s ‘Eye Of The Tiger’ door de zaal en de bandleden zingen uit volle borst mee. Handen worden geschud en ze tonen hun dank aan het publiek.

Memorabele liveshows, die altijd vol passie en energie gegeven zijn. John Coffey is een legendarische band die niet snel vergeten zal worden. Of ze ooit nog bij elkaar komen voor een comeback? Underøath is nu ook weer een comeback tour gestart, dus over een paar jaar een uitverkocht AFAS Live? De tijd zal het leren. Bedankt voor alles, John Coffey!

2002 - 2016 R.I.P.

FOTOGRAFIE: Tim van Veen

12
Black Peaks foto John Coffey - 29/9 - Melkweg Black Peaks foto John Coffey - 29/9 - Melkweg Black Peaks foto John Coffey - 29/9 - Melkweg Black Peaks foto John Coffey - 29/9 - Melkweg John Coffey foto John Coffey - 29/9 - Melkweg John Coffey foto John Coffey - 29/9 - Melkweg John Coffey foto John Coffey - 29/9 - Melkweg John Coffey foto John Coffey - 29/9 - Melkweg John Coffey foto John Coffey - 29/9 - Melkweg John Coffey foto John Coffey - 29/9 - Melkweg John Coffey foto John Coffey - 29/9 - Melkweg John Coffey foto John Coffey - 29/9 - Melkweg

12

THE BOXER REBELLION - 29/09 - DOORNROOSJEMet vijf albums op zak is The Boxer Rebellion geen beginneling meer. Ze...

BRYAN FERRY - 29/09 - PARADISO Bryan Ferry heeft voorlopig nog geen genoeg van zijn eigen hits en het...