VERSLAG: Bryan Ferry - 29/09 - Paradiso

Podiuminfo was aanwezig bij Bryan Ferry in Paradiso voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 12 foto's.

Bekijk de Bryan Ferry - 29/09 - Paradiso foto's

VERSLAG: Karst Jaarsma

Bryan Ferry

Bijzonder is het tegenwoordig niet meer. Mick Jagger is 73 en staat nog op de podia, Leonard Cohen werd onlangs 82 en staat in de bloei van zijn carrière en Bob Dylan is op zijn 75e nog altijd met zijn Never Ending Tour bezig. Zo zijn er nog een handvol muzikanten te noemen die de rock ’n roll naar hoge leeftijden brengen. Bryan Ferry sluit moeiteloos aan in dit rijtje knarren. De voormalige zanger van Roxy Music is 71 en treedt ook nog altijd op. Donderdag wordt Paradiso aangedaan, later volgen Nijmegen, Groningen en Carré.

Bryan Ferry brengt daarbij een grote band mee. Er staan tien man achter de zanger op het podium. Hij wordt naast enkele gitaristen ondersteund door een saxofoniste en violiste. Grote blikvanger is het swingende achtergrondkoortje. De sexy saxofoniste kan ook op veel bijval van het publiek rekenen. De band levert op de juiste momenten de correcte muzikale aanvulling. Het is verrassend hoe goed de soms knallende spierballenrock past bij de jazzy soul en funk van Bryan Ferry.

De band blijkt Bryan Ferry goed van pas te komen. De stem van de zanger zelf is in de loop der jaren namelijk lichtelijk versleten. Het klinkt allemaal wat lager en vooral een stuk zachter. Het valt vanavond nauwelijks op. Zeker niet wanneer het dak eraf gaat met een swingende versie van ‘Let’s Stick Together’. Niet alleen het publiek zingt het refrein voor Ferry, maar ook de swingende blazer en de gitaarsolo’s doen hun werk. Ferry zelf maakt indruk met de mondharmonica dat het nummer een rock ’n roll gevoel geeft. Het valt ook niet op tijdens de lichte house van ‘Don’t Stop The Dance’. Het funky melodietje is tegelijk swingend, sexy en jazzy. Heerlijk verleidelijk komt alles samen.

Het valt pas op in de momenten dat Ferry het volledig alleen moet doen. Slechts begeleid door een piano speelt Bryan een cover van het Bob Dylan nummer ‘Don't Think Twice, It's All Right’. Het lukt de Britse zanger niet om boven het geroezemoes uit te stijgen. Pas wanneer hij krachtig op zijn mondharmonica het nummer voortstuwt kijkt iedereen weer verschrikt op.

Een paar seconden later zie je dat Bryan Ferry hier op zijn oude dag toch een degelijke show neerzet. Dit is een avond nostalgisch heupwiggen op de hits van voorbije tijden. Het samenspel tussen de soul, jazz en funk werkt uitstekend. De muziek van Ferry heeft een meer eigentijds gevoel dan die van andere generatiegenoten. Regelmatig voel je de bijna elektronische ritmes door de zaal gaan. Dit alles overgoten met een goede dosis verleidelijkheid. Niet alleen de saxofoniste verleidt, ook Bryan Ferry is nog altijd sexy in zijn pak. Ontelbare malen moet hij zijn nummers gespeeld hebben. Ferry glimlacht enkele malen van oor tot oor wanneer zijn band een intermezzo speelt en waagt daarbij net zo regelmatig een swingend heupwiegje. Hij heeft het duidelijk naar zijn zin. Geen wonder dat vrouwen van alle leeftijden in grote getale aanwezig zijn. Vanavond val je gemakkelijk voor de charmes van Bryan Ferry.

FOTOGRAFIE: Charles Batenburg

Bryan Ferry foto Bryan Ferry - 29/09 - Paradiso Bryan Ferry foto Bryan Ferry - 29/09 - Paradiso Bryan Ferry foto Bryan Ferry - 29/09 - Paradiso Bryan Ferry foto Bryan Ferry - 29/09 - Paradiso Bryan Ferry foto Bryan Ferry - 29/09 - Paradiso Bryan Ferry foto Bryan Ferry - 29/09 - Paradiso Bryan Ferry foto Bryan Ferry - 29/09 - Paradiso Bryan Ferry foto Bryan Ferry - 29/09 - Paradiso Bryan Ferry foto Bryan Ferry - 29/09 - Paradiso Bryan Ferry foto Bryan Ferry - 29/09 - Paradiso Bryan Ferry foto Bryan Ferry - 29/09 - Paradiso Bryan Ferry foto Bryan Ferry - 29/09 - Paradiso

JOHN COFFEY - 29/9 - MELKWEGJohn Coffey, de meest energieke live band van het land....

DIIV - 28/09 - PARADISO DIIV in Paradiso