VERSLAG: Plaid - 25/09 -Melkweg

VERSLAG: Jasper Klomp

Plaid barst nog altijd van de creativiteit

Het Britse elektronicaduo Plaid viert dit jaar zijn vijfentwintigjarig bestaan. Dat houdt niet in dat Andy Turner en Ed Handley het eens iets rustiger aan gaan doen. Wat heet, door middel van samenwerkingen met andere artiesten blijven de Britten nieuwe wegen inslaan. Eerder dit jaar deden ze Amsterdam aan ter ere van een project met de Southbank Gamelan Players. In de Melkweg presenteren ze hun nieuwe album The Digging Remedy, met aan hun zijde de gitarist Benet Walsh, ook bekend onder het alias The Bee.

Plaid op een zondagavond betekent dat je een rustig einde van je weekend wel kunt vergeten. Op verschillende wijzen brengt het trio reuring in de tent. Met het eerste nummer van The Digging Remedy, ‘Do Matter’, ook als openingsnummer van de live show, is het starttempo weliswaar laag, maar komt direct een aardige muur van geluid tot stand. Daarbij voorkomen de geroutineerde Britten dat er een geluidsbrij ontstaat. De verschillende lagen blijven herkenbaar. Liefhebbers van deze warme, sfeervolle kant van Plaid komen uitgebreid aan hun trekken.

Turner en Handley tonen echter vooral ook hun veelzijdigheid. Hiphop-, techno- en breakbeats passeren allen de revue. ‘Eyen’ gaat gepaard met een zwaar aangezette bas, wat in combinatie met de neerslachtige visuals - de getekende figuur oogt wanhopig - voor een donker randje zorgt. Het staat in schril contrast met de zorgeloze klanken in ‘Wen’, overigens één van de weinige nummers waarin Walsh’ rol groot is. Over het algemeen eisen Turner en Handley de aandacht op.

De visuals nemen een opvallend vooraanstaande rol in. Het drietal staat achter een constructie met tweeëndertig driehoekige schermen. Bij de meest dansbare nummers spatten de kleuren van de schermen af, tijdens ‘Elevator’ creëren de beelden van een radeloos ogende jonge vrouw een beklemmende sfeer.

Plaids veelzijdigheid is niet alleen een pluspunt, maar zorgt er uiteindelijk ook voor dat er onvoldoende coherentie is om diepe indruk te maken. Een liveshow als tijdens deze tour is desalniettemin een uitgelezen mogelijkheid om Turners en Handleys indrukwekkende gevoel voor melodie op een goed geluidsniveau te ervaren. Met onder meer het vrolijke ‘Yu Mountain’ van The Digging Remedy toont Plaid aan ook na vijfentwintig jaar nog te barsten van de creativiteit.

DIIV - 28/09 - PARADISODIIV in Paradiso

LAURENCE JONES - 25/09/16 - HEDON Laurence Jones stond vanavond in Hedon. Podiuminfo was erbij, zie hier het...