VERSLAG: Good Charlotte -21/8 - TivoliVredenburg

Podiuminfo was aanwezig bij Good Charlotte in TivoliVredenburg voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 12 foto's.

Bekijk de Good Charlotte -21/8 - TivoliVredenburg foto's

VERSLAG: Francis Pronk

Good Charlotte

Good Charlotte kondigde ruim vijf jaar geleden een pauze aan, maar sinds vorig jaar zijn ze terug. Ze brachten comeback single ‘Makeshift Love’ uit en sinds juli van dit jaar is hun zesde studio­album ‘Youth Authority uit’. Tijd voor een bezoek aan Nederland, dus. Dit keer in de Ronda zaal van TivoliVredenburg.

Na support­act Big Jesus zou Waterparks het podium betreden. Helaas is het optreden gecanceld wegens technische problemen, dus Good Charlotte begint een kwartier eerder dan gepland.

Een enorm gejuich barst los als de vijf Amerikanen het Utrechtse podium betreden. De gebroeders Madden en de rest van de band openen met het populaire nummer ‘The Anthem’. Iedereen in de menigte zingt woord voor woord mee. Good Charlotte is terug, en hoe! Het publiek heeft de band gemist. Dit is hun eerste show in Nederland sinds de jarenlange pauze. Good Charlotte speelt vanavond materiaal van alle studio albums, met uitzondering van‘Cardiology’. Vorig jaar verraste de band met hun onverwachte terugkeer met ‘Makeshit Love’ en ook vandaag weet de band te verrassen. Meest recente single ‘Life Can't Get Much Better’ wordt met evenveel passie en overtuiging gebracht als de klassiekers.

De bandleden hebben veel interactie met hun fans. Joel spreekt de menigte positieve woorden toe en tweelingbroer Benji gebruikt zelfspot over o.a. zijn lengte als wapen. Ook hebben ze geen vaste setlist voor vanavond. Een fan brult: “Predictable!” en de band speelt deze track uit 2004. Het merendeel van de set is gewijd aan ‘The Young And The Hopeless’, zoals ‘The Story of My Old Man’ en ‘My Bloody Valentine’, ’Girls & Boys’ en ‘Riot Girl’. Andere favorieten zoals ’The River’ en ‘I Just Wanna Live’ laten de menigte springen, alsof iedereen weer tiener is. Het optreden is vooral een nostalgische reis naar het pop­punk verleden.

“We gaan nu het eerste nummer spelen die je ooit van ons hebt gehoord. Welke zou dat zijn?”, vraagt Joel het publiek. “Lifestyles!” wordt gegild, maar hij doelt op het uit 2000 afkomstige ‘Little Things’, dat tevens hun debuutsingle was. Uiteraard wordt knaller van een hit ‘Lifestyles Of The Rich & Famous’ niet vergeten, het slotnummer van de avond waarbij Waterparks frontman Awsten Knight bij het laatste refrein de vocalen voor zijn rekening neemt.

Vooral met een gloednieuw album op zak, zouden de meeste bands ervoor kiezen om voornamelijk nieuw materiaal te spelen. Good Charlotte speelt wel een aantal nieuwe nummers, maar legt de focus op de klassiekers. Ze verlaten het podium niet voor een toegift, dat vinden ze onzin. Ze blijven gewoon op het podium en spelen de zaal zonder moeite plat. Het is alsof de band nooit weg is geweest. Welkom terug Good Charlotte!

FOTOGRAFIE: Eva Bakker

Big Jesus foto Good Charlotte -21/8 - TivoliVredenburg Big Jesus foto Good Charlotte -21/8 - TivoliVredenburg Big Jesus foto Good Charlotte -21/8 - TivoliVredenburg Big Jesus foto Good Charlotte -21/8 - TivoliVredenburg Good Charlotte foto Good Charlotte -21/8 - TivoliVredenburg Good Charlotte foto Good Charlotte -21/8 - TivoliVredenburg Good Charlotte foto Good Charlotte -21/8 - TivoliVredenburg Good Charlotte foto Good Charlotte -21/8 - TivoliVredenburg Good Charlotte foto Good Charlotte -21/8 - TivoliVredenburg Good Charlotte foto Good Charlotte -21/8 - TivoliVredenburg Good Charlotte foto Good Charlotte -21/8 - TivoliVredenburg Good Charlotte foto Good Charlotte -21/8 - TivoliVredenburg

EDWARD SHARPE AND THE MAGNETIC ZEROS - 23/08 -...Edward Sharpe en zijn Magnetic Zeros deden Woodstock69 aan! Podiuminfo was...

TALLEST MAN ON EARTH - 17/08 - OPENLUCHTTHEATER CAPRERA Wij zagen het fijne optreden van Tallest Man On Earth en maakten dit...