VERSLAG: CJ Ramone - 09/08 - Duycker

VERSLAG: Francis Pronk

CJ Ramone in Duycker

Het is bijna twintig jaar geleden dat de legendarische punkband Ramones het bijltje erbij neergooide. Inmiddels zijn alle originele bandleden overleden, maar de laatste bassist CJ en oud-drummer Marky Ramone houden de band in leven. In plaats van samen een band te beginnen, hebben de twee oud-leden inmiddels ieder hun eigen band. CJ Ramone doet tijdens zijn Europese tour Nederland aan en geeft een exclusieve show in Duycker te Hoofddorp.

Christopher Joseph Ward, beter bekend als CJ Ramone (en ook wel als "The Little Ramone”), speelde van 1989 tot 1996 als vervanger van Dee Dee Ramone. Hij weet de kleine zaal van Duycker uit te verkopen. Tsja, wat wil je met zo’n geschiedenis? Inmiddels heeft hij ook twee soloalbums op zijn naam staan. “Do you wanna dance?”, vraagt hij het publiek en het kwartet begint de set met het gelijknamige Ramones nummer uit 1977. CJ Ramone wordt deze tour bijgestaan door gitarist Josh Blackway en drummer Chris Eller van de Amerikaanse punkband The Huntingtons. De tweede gitaar wordt bespeeld door de negentienjarige Nate Sander.

Vanavond staat uiteraard in het teken van Ramones klassiekers, zoals: ‘Judy Is A Punk’, ‘Rockaway Beach’ en ‘Sheena Is A Punk Rocker’. Van zijn meest recente soloalbum ‘Last Chance To Dance’ speelt CJ vanavond onder andere ‘Understand Me?’ en ‘Won't Stop Swinging’.

‘Three Angels’, stamt van het album ‘Reconquista’ uit 2012 en gaat over zijn drie oude Ramones bandleden Joey, Johnny en Tommy, die alledrie helaas overleden zijn. Vervolgens gaat hij over op de Ramones song ‘Strength To Endure’ (1992) en vertelt daarbij dat dit de eerste Ramones single is waar hij naast bas, ook te horen is op zang. Naast dit nummer, zijn er nog enkele rustige nummers aanwezig in de set. “Joey schreef altijd liefdesliedjes over Johnny’s vrouw. Vroeger speelde ik nooit liefdesliedjes. Nu wel!” Vervolgens klinkt de klassieker ‘I Wanna Be Your Boyfriend’.

“Wie is er militair geweest?”, vraagt CJ de mensen in de zaal. Twee mensen steken hun hand op. “Dat zijn de meeste handen tot nu toe tijdens deze tour. Ik ben ook militair geweest en daar gaat het volgende nummer over.” Klassieker ‘Commando’ brengt het publiek in beweging.

De set komt ten einde met ‘I Wanna Be Sedated’, die de band volgens CJ al een tijd niet live heeft gespeeld. De legendarische punker sluit af met ‘Blitzkrieg Bop’ en tot slot Motörhead cover ‘R.A.M.O.N.E.S.’, dat Lemmy in 1991 schreef als eerbetoon aan Ramones.

Helaas speelt CJ Ramone niet zo’n lange set als Marky Ramone onlangs op Parkpop deed, maar dat neemt niet weg dat CJ wel een te gekke show neerzet. Helaas ontbraken er een aantal favorieten zoals ‘Pinhead’ met de beroemde zin “Gabba Gabba Hey”. Een fan zwaait met een bord met de tekst erop, maar helaas wordt het nummer niet meer gespeeld. Volgende keer beter!

FEAR FACTORY - 16/8 - MELKWEGHet in 1989 opgerichte Fear Factory heeft met name in de jaren 90 zichzelf...

PATTI SMITH - 11/08 - OPENLUCHTTHEATER CAPRERA Een prachtig intiem concert met een mix van zowel oud als nieuw werk in het...