VERSLAG: Beyoncé - 16/07 - Amsterdam ArenA

VERSLAG: Francis Pronk

Queen B in Amsterdam ArenA

Beyoncé brengt zaterdagavond haar Formation World Tour naar de Amsterdam ArenA. Het concert was binnen een kwartier uitverkocht.

Voordat Queen B het podium betreedt, krijgen Parkwood Entertainment’s nieuwe aanwinsten Ingrid en Chloe X Halle de eer om het publiek op te warmen. Parkwood Entertainment is Beyoncé’s label en sinds april zijn de twee support acts van vanavond getekend. Ingrid uit Houston trapt af. In de slechts vijftien minuten durende set geeft ze een snelle indruk van haar EP ‘Trill Feels’, die vorige maand is gereleased. ‘Double Pedigree’ is de uitspringer van de set, maar helaas is het podium veel te groot voor de 30-jarige rapster. Haar energie weet ons helaas niet te bereiken.

Precies drie minuten later (de snelste change-over ooit) krijgen de gezusters Bailey de gelegenheid om te laten zien wat ze in huis hebben. Ze worden luider ontvangen dan de nog onbekende Ingrid. Het zestien- en achttienjarige duo Chloe X Halle bracht in april haar EP ‘Sugar Symphony’ uit en speelt daar o.a. het nummer ’Lazy’ van. Chloe (synths en zang) en Halle (gitaar en zang) dansen en springen zich rot, maar ze krijgen alleen de voorste rijen mee. Ondanks dit stralen de meiden en hebben ze de tijd van hun leven. Na 30 minuten wordt het podium vrijgemaakt voor Beyoncé.

Exact een uur en vele promotiefilmpjes later is het tijd voor één van de meest succesvolle vrouwelijke artiesten aller tijden. Zoals men zou verwachten zijn er kosten noch moeite gespaard bij de productie. In het midden staat een reusachtige, witte kubus die ronddraait beelden weergeeft van Queen B. Terwijl een 8-koppig vrouwelijke dansgezelschap vanaf de zijkant het podium betreedt, komt Beyoncé (gehuld in zwart bodysuit en een hoed uit de gelijknamige videoclip ‘Formation’) uit de grond. Het gegil is grandioos. “Ladies and gentleman, welcome to The Formation Tour. If you're proud of who you are, say 'I slay’”. ‘Formation’ klinkt, gevolgd door haar huidige single ‘Sorry’. Beide nummers zijn van haar zesde album ‘Lemonade’, dat in april is verschenen en momenteel alleen via TIDAL te streamen is.

De 34-jarige entertainer marcheert over de lange catwalk, gevolgd door haar trouwe troepen. Soms heeft het wat weg van een Victoria’s Secret show. Beyoncé wordt deze show bijgestaan door een liveband, die volledig uit vrouwelijke muzikanten bestaat. Ook haar team van danseressen bestaat uit enkel vrouwen. De dansers komen overal vandaan. Bij ‘Run the World (Girls)’ komen ze zelfs letterlijk uit de lucht.

Niet alleen stevige dansnummers, maar ook gevoelige ballades zijn onderdeel van de set. Zo doet Beyoncé vanavond twee a capella versies, namelijk van ’Irreplaceable’ en ‘Love On Top’. Het gevoelige ‘Me, Myself and I’ van debuutalbum ‘Dangerously In Love’ uit 2003, gaat over de belangrijkste relatie in je leven, en dat is de relatie met jezelf. Bij tal van gelegenheden verlegt ze de focus naar het publiek en met woorden van inspiratie spreekt ze haar fans toe. Tijdens ‘All Night’, haar favoriete nummer van het nieuwe album, verschijnen er zwarte en gele ballonnen in het publiek en deze maken hun ronde door de ArenA. Bij ‘1+1’ verwijst ze naar de huidige chaos in de wereld. Het stadion met een capaciteit van ruim 50.000 personen, lijkt ineens de meest intieme plek in het universum.

De show is een feest voor de zintuigen. De schermen bevatten graphics, videoclips en livebeelden van de show. De grote kubus bevat deuren en draaiende spiegels, die openen tijdens bepaalde nummers. Beyonce's eerbetoon aan Prince is erg bijzonder. ‘Purple Rain’ klinkt door de ArenA en de prisma kleurt paars. Het publiek zingt mee en verlicht de zaal met hun telefoons. Beyoncé geeft het publiek een kijkje in haar leven door privébeelden te delen. Zo zie je een jonge Beyoncé met haar zusje Solange door het park rennen, beelden van haar bruiloft met Jay-Z en prachtige footage van hun dochter Blue Ivy. Beyoncé lijkt ineens niet meer die onbereikbare wereldster, maar een normaal mens, zoals iedereen.

De 50 Shades Of Grey versie van ‘Crazy In Love’ wordt gespeeld. Beyoncé staat slechts in een rood latex pakje op het podium. Vervolgens gaat het nummer over in de single versie. Haar carrière begon negentien jaar geleden met haar oude band Destiny’s Child. Vanavond hoor je een intermezzo van ’Independent Woman Part I’, het refrein van ‘Bootylicious’, en ‘Survivor’ in zijn geheel. Tijdens ‘Party' schiet confetti door de lucht en vuurwerk spuit op het scherm uit de ogen van de geprojecteerde Beyoncé.

Eén van de vele hoogtepunten is ‘Freedom’. Met haar peloton aan dansers swingen zij op het met water overgoten podium. De intense op Afrikaanse dans gebaseerde moves zien er spectaculair uit. Een spetterend (zowel fysiek als symbolisch) effect. Drijfnat en zittend op het podium laat ze het slotnummer ‘Halo’ klinken.

Twee uur lang geniet de menigte van Beyoncé’s grootste hits en nieuw materiaal. Het publiek wordt getrakteerd op nummers van alle zes de albums. Haar dansmoves zijn ongeëvenaard. De superster heeft een enorm uithoudingsvermogen. De sterk gechoreografeerde show met coole special effects en vuurwerk zal in iedereens geheugen gegrift staan. Beyoncé is een levende legende.

BAD RELIGION - 20/07 - MELKWEGDe Amsterdamse Melkweg ontvangt vanavond een van de grondleggers van de...

JONATHAN JEREMIAH - 14/07 - OPENLUCHTTHEATER CAPRERA Een mooi intiem akoestisch concert in dit fraaie openluchttheater, hier de...