VERSLAG: Neil Young - 09/07 - Ziggo Dome

Podiuminfo was aanwezig bij Neil Young in Ziggo Dome voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 8 foto's.

Bekijk de Neil Young - 09/07 - Ziggo Dome foto's

VERSLAG: Francis Pronk

Neil Young; terug in Amsterdam.

Neil Young is terug in Amsterdam. Dit keer met zijn nieuwe Rebel Content Tour en een gloednieuwe begeleidingsband genaamd Promise Of The Real.

Vooraan het podium staat een rij planten opgesteld en op het podium is, naast diverse instrumenten, o.a. een standbeeld van een indiaan te zien. Er verschijnen mensen, die verkleed zijn als boerenknechten. Ze strooien zaad, waarna de 70-jarige Young het podium betreedt.

Young opent de show met een reeks solonummers. Zo begint hij met ‘After The Gold Rush’, zichzelf begeleidend op de piano en met een kleine aanpassing in de tekst: “Look at mother nature on the run, in the 21st century”. Zijn stem is nog altijd uniek. Vervolgens stapt hij over naar de akoestische gitaar om ‘Heart Of Gold’, ‘The Needle And The Damage Done’ en ‘Razor Love’ al vroeg in de set te vertolken. Daarna volgt het laatste lied van zijn soloset, namelijk een prachtige versie van ‘Mother Earth’ op het pijporgel.

Er verschijnen mannen in witte pakken, die de plantjes voorop het podium met een zogenaamd bestrijdingsmiddel bespuiten. Dit is ongetwijfeld een verwijzing naar chemiegigant Monsanto, waar Young stevig tegen protesteert. Het podium verkeert in een waas van rook. In de tussentijd wordt Young vergezeld door Promise Of The Real, de band die Young de rest van de avond muzikaal ondersteunt. Het gezelschap uit Californië bestaat o.a. uit Lukas en Micah Nelson, de zoons van countryzanger Willie Nelson.

De Canadese protestzanger is een gepassioneerd milieuactivist. Op zijn shirt staat ‘EARTH’, tevens de titel van zijn live-album met Promise Of The Real, dat vorige maand is uitgekomen. Dit album bevat veel nummers over Young’s zorgen over het milieu. De set mengt nieuw materiaal met klassiekers als 'Alabama’, 'Unknown Legend’ en ‘Words (Between The Lines Of Age)’. O.a. ’Love To Burn’ en hit ‘Rockin' in The Free World’ speelt hij op zijn vertrouwde zwarte Gibson gitaar. Ook wordt vanavond het zeldzame ’Change Your Mind’ gespeeld, dat Young sinds 2009 niet live heeft uitgevoerd.

Ondanks zijn leeftijd is Neil Young prima in staat om zijn veel jongere bandleden bij te benen. Hij en zijn band lijken uit hetzelfde zaad te zijn gegroeid. Young is tegenwoordig bekend om zijn lange, uitgesponnen gitaarsolo's bij concerten. Voor sommigen zijn deze uitgebreide versies een verrijking, voor anderen kunnen de langdurige jams vermoeiend zijn en snel saai worden. Sommige bezoekers druipen hierdoor ook eerder af.

In het begin laat de zanger in een rap tempo een aantal hits horen om het publiek te behagen, maar vervolgens doet hij waar hij zelf zin in heeft. Zolang Monsanto nog actief is, wil hij zijn boodschap verspreiden. Young laat de muziek spreken en is een man van weinig woorden. Hij maakt tussendoor nog een opmerking over de schermen in de zaal, die de vorm aannemen van een oud televisiescherm. Hij grapt dat hij Bugs Bunny wil zien op de schermen. Veel meer dan dat wordt er niet gezegd, maar dat geeft niet. De show blijft namelijk boeien. Zo verschijnt er vanuit de lucht een als vogel vermomd instrument. Micah Nelson tovert er diverse solo’s uit en dit maakt het schouwspel alleen maar interessanter.

De muzikanten bedanken het publiek en vertrekken, waarna ze later terugkeren voor een tweetal toegiften: ‘Like An Inca’ en ‘Here We Are In The Years’. Veteraan rocker Young en zijn nieuwe cohorten weten niet van ophouden: in totaal spelen ze bijna drie uur en drie kwartier..

Niet veel senioren kunnen rocken als Neil Young. Neil Young en Promise Of The Real geven zaterdagavond een zeer dynamische show in Amsterdam. Young is een absolute meester in zijn vak. Laat dit a.u.b. niet zijn laatste tour zijn. Keep op Rockin’!

FOTOGRAFIE: Lotte Schrander

Neil Young foto Neil Young - 09/07 - Ziggo Dome Neil Young foto Neil Young - 09/07 - Ziggo Dome Neil Young foto Neil Young - 09/07 - Ziggo Dome Neil Young foto Neil Young - 09/07 - Ziggo Dome Neil Young foto Neil Young - 09/07 - Ziggo Dome Neil Young foto Neil Young - 09/07 - Ziggo Dome Neil Young foto Neil Young - 09/07 - Ziggo Dome Neil Young foto Neil Young - 09/07 - Ziggo Dome

BLØF - 8/7 - OPENLUCHTTHEATER HERTMEVoor de derde keer op rij stond Bløf vanavond in Openluchttheater Hertme. Een...

DAMIEN RICE - 07/07 - PALEIS SOESTDIJK We keken best even raar op toen er, een maand of vier geleden, opeens een...