VERSLAG: Coldplay - 23/06 - Amsterdam Arena

Podiuminfo was aanwezig bij Coldplay in Amsterdam ArenA voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 21 foto's.

Bekijk de Coldplay - 23/06 - Amsterdam Arena foto's

VERSLAG: Karst Jaarsma

Coldplay

Coldplay is één van de weinige, moderne bands die zichzelf een stadionact mag noemen. De band brak in 2000 door, inmiddels verkoopt het gezelschap de Amsterdam Arena moeiteloos twee maal uit. De Arena is een locatie die qua geluid het ergste doet vrezen. Vooral met de kritiek op de akoestiek bij Rihanna vorige week in het achterhoofd voorspelt het concert weinig goeds. Zanger Chris Martin is echter nergens bang voor. Vrijwel aan het begin van de show vraagt hij of wij klaar zijn voor de beste show ooit.

Coldplay dankt haar grootsheid mede aan de goede live shows en de catchy refreinen die het heel goed doen in volle stadions. De band heeft aanvullend een uitgebreide trukendoos tot haar beschikking en deze wordt veelvuldig gebruikt. Verschillende soorten confetti gaan de lucht in, er is vuurwerk en de massaal uitgedeelde lampjes creëren veel sfeer. Het publiek vindt het allemaal fantastisch!

Met veel energie speelt de band haar nummers. Enkele malen laten ze liedjes overgaan in de remix versie. In de originele versie van ‘Paradise’ is het al onmogelijk om nog stil te blijven staan, wanneer aan het einde de Tiësto remix gestart gaat het dak er echt af. Ook de nummers met een langzamere opbouw komen goed tot hun recht. ‘Fix You’ is een hoogtepunt dat langzaam naar de climax toe werkt. Coldplay biedt in deze momenten veel meer dan simpel effect bejag. Tussen deze gegarandeerde meezingmomenten bevinden zich vanavond ook nog enkele pareltjes op de setlist die een prachtige uitvoering krijgen. ‘Yellow’ klinkt met haar catchy akoestisch gitaartje fantastisch en tijdens ‘In My Place’ vergeet je in de Amsterdam Arena te staan. Zo moet het in 2008 in Paradiso ook geklonken hebben. Het zijn deze momenten waarop Coldplay bewijst terecht een grote naam te hebben.

Coldplay grossiert vanavond met haar grootse stadionmuziek. De radiogevoelige indierock flirt met techno, disco en hardrock. Chris Martin neemt je afwisselend mee naar funky ritmes en prachtige singer-songwriter nummers. De nieuwe liedjes passen hier perfect in. Disconummer ‘Adventure Of A Lifetime’ is een feestelijk hoogtepunt, terwijl ‘Everglow’ het mooiste liedje op de setlist is. Naar Coldplay ga je voor een feestje gevuld met swingende meezingers. Dat kreeg Amsterdam vanavond geserveerd, maar Coldplay liet veel ruimte voor afwisseling waarbij de kalmere nummers misschien nog wel sterker overkomen. Bovenal was het geluid in de Arena prima in orde. Chris Martin beloofde ons aan het begin van het optreden één van de beste shows ooit en daar blijkt geen woord van gelogen.

FOTOGRAFIE: Arend Jan Hermsen

12
Coldplay foto Coldplay - 23/06 - Amsterdam Arena Coldplay foto Coldplay - 23/06 - Amsterdam Arena Coldplay foto Coldplay - 23/06 - Amsterdam Arena Coldplay foto Coldplay - 23/06 - Amsterdam Arena Coldplay foto Coldplay - 23/06 - Amsterdam Arena Coldplay foto Coldplay - 23/06 - Amsterdam Arena Coldplay foto Coldplay - 23/06 - Amsterdam Arena Coldplay foto Coldplay - 23/06 - Amsterdam Arena Coldplay foto Coldplay - 23/06 - Amsterdam Arena Coldplay foto Coldplay - 23/06 - Amsterdam Arena Coldplay foto Coldplay - 23/06 - Amsterdam Arena Coldplay foto Coldplay - 23/06 - Amsterdam Arena

12

ZZ TOP - 27/06 - HEINEKEN MUSIC HALLZZ top gaat al een dikke veertig jaar mee en is ook dit jaar weer op reis...

JOE SATRIANI - 22/06 - PARADISO Joe Satriani speelde een uitverkochte Paradiso helemaal plat en wij maakten...