VERSLAG: GEM - 29/6 - dB's

Podiuminfo was aanwezig bij Gem in dB's voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 9 foto's.

VERSLAG: Marcel Kamphuis

GEM - 29/6 - dB's

De dB’s in Utrecht is naast een gewaardeerd oefenhuis voor bands, ook een onafhankelijk poppodium. Hier spelen zowel binnen als buitenlandse namen. Zoek de genres in de meest uiteenlopende muzikale kringen. Van ingetogen singer-songwriters pop tot aan helse, onvervalste metal.

Vandaag staan er twee Nederlandse namen, te beginnen met Super 88 uit het pittoreske Ospeldijk. Ze zijn last-minute toegevoegd doordat (het iets bekendere) Check 1-2 het liet afweten. Hierdoor zijn er niet veel (lees: zero/geen) fans van het drietal in de zaal. De bassist van de pop rockband vindt dan ook (terecht) dat het publiek wel iets enthousiaster mag doen. 'En nu gaan we een nummer spelen over de dansvloer. Dat ding hiervoor waar jullie allemaal niét staan dus.' Niemand die echter reageert. Ene oor in, andere oor uit lijkt tijdens het voorprogramma de lijfspreuk van het aanwezige volk. Super 88 bestaat uit jongens met een zekere potentie, maar de finish is nog lang niet in zicht.

Normaal figureert het Utrechtse GEM altijd als voorprogramma, maar vandaag zijn de heren heuse headliner in een volle zaal. Zanger Maurits Westerik biecht nog wel even snel op dat een overgroot deel van het publiek bestaat uit familie, vrienden en bekenden. Het eerste nummer van de headliner wordt dan ook opgedragen aan de aanwezige -uiteraard onkritische- 'fans'. Zelfs vrienden die niet konden komen naar het festijn van vanavond worden genoemd en krijgen bijna allen een nummer opgedragen. Mede hierdoor is het een groot feest in de zaal. Men zingt, klapt, danst en joelt. Ondertussen speelt de band triomfantelijk door met een tevreden uitdrukking op de gezichten.

Eind vorig jaar kwam het tweede album Escapades uit, welke destijds positief werd ontvangen door zowel pers als muziekfanaten. Vanavond is het echter tijd voor nog recenter werk, waarin duidelijk te horen is dat de band nog geen groeistop is gegund. Potentie voor het buitenland heeft deze sympathieke band dan ook zeker. Momenteel touren ze zelfs uitgebreid door (muzikale droom)landen als Duitsland, Engeland en Australië. Wellicht dat ze buiten Nederland hun heil moeten zoeken, en daar een fanbase zien op te bouwen. Ons landje kunnen ze dan nog aandoen op eigen familiefeesten voor bekenden.

FOTOGRAFIE:

Super 88 foto GEM - 29/6 - dB's Super 88 foto GEM - 29/6 - dB's Gem foto GEM - 29/6 - dB's Gem foto GEM - 29/6 - dB's Gem foto GEM - 29/6 - dB's Gem foto GEM - 29/6 - dB's Gem foto GEM - 29/6 - dB's Gem foto GEM - 29/6 - dB's Gem foto GEM - 29/6 - dB's

RIDERS ON THE STORM - 2/7 - EFFENAAROp 2 juli stondt Riders on the Storm in de Effenaar. Podiuminfo fotograaf...

GENESIS - 1/7 - AMSTERDAM ARENA Op 1 juli stond Genesis in een uitverkochte Amsterdam Arena. De band stond...