VERSLAG: Fresku - 21/1 - Patronaat

Podiuminfo was aanwezig bij Fresku in Patronaat voor een verslag in woord en beeld.

VERSLAG: Karst Jaarsma

Fresku @ Patronaat

Vorig jaar kwam Fresku met zijn derde album Nooit Meer Terug. Een plaat waarop hij onderstreept een rapper te zijn die steeds volwassener wordt. Fresku balanceert kunstig op de nauwe balans tussen comedy en open, rauwe hiphop. Tijdens zijn clubtournee bezoekt Fresku donderdag het Patronaat.

Live balanceert hij zo mogelijk nog knapper op de grens tussen comedy en serieuze hiphop. Binnen enkele seconden vliegt hij van een toespraak over het verspreiden van de liefde naar een nummer over anus likken. Schokkend? Bij Fresku sta je nauwelijks met je ogen te knipperen.

Fresku wordt vanavond live begeleid door een degelijke band. Samen met zijn band speelt Fresku een heerlijk soulvolle hiphop. De gitarist krijgt regelmatig de ruimte om zijn aanwezigheid subtiel kenbaar te maken. De toetsen zorgen voor het soulvolle gevoel dat maakt dat de serieuzere Fresku harder binnen komt. Fresku wordt aangevuld met rapper en hypeman Braz. Daarnaast staat ook zanger Caprice op het podium. Perfect vullen de drie heren elkaar aan.

Halverwege de show staat Fresku enkele nummers met alleen zijn DJ op het podium. Hier presenteert de Eindhovenaar zich als een rauwe gangsterrapper. De beats komen harder binnen en Fresku laat horen een kundig rapper te zijn. Hoewel Fresku duidelijk geniet van het maken van grappen tussendoor weet hij altijd op tijd te stoppen. Het publiek eet uit zijn hand, met alles toont Fresku aan een echt podiumdier te zijn.

De kracht van het recente Nooit Meer Terug bewijst zich ook live. ‘Kreeft’ is een partynummer van jewelste, zelden hoor je een Nederlandse rapper zo kwetsbaar als tijdens ‘Ik Wil’ en ‘Alzheimer’ is een fantastisch nummer waarbij kwetsbaarheid samen gaat met humor.

Fresku laat vanavond horen een van de meest relevante Nederlandse rappers te zijn. De Eindhovenaar is uniek in zijn combinatie van serieuze boodschappen en comedyrap. Zeker in Nederland, maar ook internationaal dient zich geen vergelijking op. Dat hij de kleine zaal uitverkoopt, is dan ook volstrekt logisch. Dat Fresku met drie sterke albums op zak nog niet in de grote zaal speelt, is echter een stuk lastiger te begrijpen.

FOTOGRAFIE: Caroline Homburg

THRESHOLD - 23/1 - BOERDERIJEen fotoverslag van Threshold, Spheric Universe Experience en Damnation...

THREE DAYS GRACE - 21/1 - TIVOLIVREDENBURG Na twee jaar is Three Days Grace terug voor een concert in Nederland. Bekijk...