VERSLAG: Toppers in Concert - 2/6 - Amsterdam Arena

Podiuminfo was aanwezig bij Toppers in Concert in Amsterdam ArenA voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 9 foto's.

Toppers in concert 2007

Waar normaal gesproken het rood wit van Ajax de omgeving rond de ArenA kleurt is het vanavond roze. Cowboyhoeden, boa's en te strakke shirts met in glitterletters de onsterfelijke one-liners van amateurfilosoof G. Joling. Het zijn de Toppers die vanavond het tweede concert in een reeks van maarliefst zes concerten geven. Niet minder dan 360.000 kelen zingen tussen 1 en 8 juni mee met René, Geer en Goor.

Op de middenstip van de arena is een groot kruisvormig podium gebouwd, met verzonken orkestbak en grote projectieschermen erboven. Het veld doet aanvankelijk wat leeg aan, omdat er alleen zitplaatsen lijken te zijn. Zodra de show van start gaat zit er uiteraard niemand meer en groeit de menigte rond het podium snel. De toppers komen op vanuit een hoek met een zwevend plateau. 'Can You Feel It' van de Jacksons klinkt en de toon van de avond is gezet. Meezingen! Op de schermen verschijnen karaoke tekstregels, tenzij de tekst zo vanzelfsprekend is dat er geen geheugensteuntje nodig is. Ondertiteling tussen de nummers door is er helaas niet. Door de enorme galm in het stadion zijn de ongetwijfeld dolkomische opmerkingen van de toppers namelijk compleet onverstaanbaar.

Gepraat wordt er echter amper, want er moeten tegen de 100 liederen worden meegezongen. Hoe breng je zoveel ten gehore zonder te vervelen? Met de oudhollandse medley uiteraard. Zo zijn er bijvoorbeeld de Jordaan medley, de John Denver medley, de Lionel Richie medley, de Zangeres Zonder Naam medley en een veel te hoog gegrepen Prince medley voor rekening van René Froger. Heiligschennis zonder weerga.

De foute zonnebril van Gordon verbleekt bij de foutheid van de eerste gastzanger: Engelbert Humperdinck. Hilarisch! Ja, die man leeft dus nog! Zelfs op grote afstand is te zien dat dokter Schumacher daar heel wat uurtjes aan versleuteld heeft.

De stemming zit er goed in en langzaam maar zeker wordt het donker buiten de ArenA. Hierdoor komt de lichtshow steeds beter tot zijn recht. Een hele mooie lasershow wordt helaas maar een paar minuten gebruikt. Naast Engelbert maken een paar andere gasten hun opwachting. Lee Towers wordt uit de skybox opgehaald om zijn eigen medley te vertolken, compleet met videobeelden van Anita Meyer. Ook het 'Just the Two of Us' duo Berget Lewis en Edwin Evers doet een korte medley. Evers blijkt een verrassend goede Bono te kunnen doen.

De show duurt inclusief pauze ruim 3 uur, maar verveelt het publiek nooit. Er zijn genoeg hilarische momenten om ook de niet meezingers te vermaken. De absolute dijenkletser van de avond is Gordon, die met een groep dansers het jumpstyle dansje doet. Ieder van de toppers heeft zo zijn moment in de show waarbij de eigen nummers in een wat langere versie voorbij komen. Erg mooi is het duet van André Hazes en Gerard Joling. Terwijl Gerard over een brug boven het publiek loopt zingt André zijn deel van het duet op de schermen. De show wordt ruim na middernacht afgesloten met een toegift, waarna het uitgelaten publiek in feeststemming de ArenA verlaat. Voor velen blijkt dat naar huis gaan rond dit tijdstip niet meer mogelijk is, dus het zal nog lang gezellig gebleven zijn in de stad.

Rest de onvermijdelijke vraag: waarom zou je als serieuze muziekliefhebber en frequent bezoeker van Podiuminfo naar de toppers gaan? Omdat het een fenomenale productie is. Een feest van formaat, waar vermaak belangrijker is dan goede smaak. De oerhollandse Rembrandtplein gezelligheid in een enorm stadion. Biertje, Breezer ananas en een afzakkertje in Casablanca op de Zeedijk.

FOTOGRAFIE: Tim van Veen

Gordon foto Toppers in Concert - 2/6 - Amsterdam Arena Gerard Joling foto Toppers in Concert - 2/6 - Amsterdam Arena René Froger foto Toppers in Concert - 2/6 - Amsterdam Arena Gordon foto Toppers in Concert - 2/6 - Amsterdam Arena Gordon foto Toppers in Concert - 2/6 - Amsterdam Arena René Froger foto Toppers in Concert - 2/6 - Amsterdam Arena Gordon foto Toppers in Concert - 2/6 - Amsterdam Arena René Froger foto Toppers in Concert - 2/6 - Amsterdam Arena Gerard Joling foto Toppers in Concert - 2/6 - Amsterdam Arena

MOKE - 31/5 - TIVOLIAan Moke de eer om de laatste dag van mei af te sluiten met een optreden in...

MOVIES WITH HEROES - 25/5 - GOUDVISHAL Op 25 Mei speelden Movies with Heroes in de Goudvishal. Dit speciale concert...