VERSLAG: Public Image Ltd. - 07/10 - Paradiso

VERSLAG: Wouter Braaksma

Public Image Ltd. - 07/10 - Paradiso

Bij de naam John Lydon zullen veel mensen hard moeten nadenken. Zeg je Johnny 'Fucking' Rotten dan weten de meesten wel dat het gaat om de legendarische zanger van Sex Pistols. Na het uiteenvallen van laatst genoemde band werd Public Image Limited (PiL) opgericht door de zanger. Met de geschiedenis van de punk met zich meedragend wist PiL iets meer te experimenteren. Niet dat het veel uitmaakt, want de bijna volle Paradiso lijkt vooral te zijn gekomen om Johnny Rotten nog eens aan het werk te zien.

Met de levensstijl die Lydon heeft, staat de zanger verrassend vitaal op het podium vanavond. Al is de slijtage ook zichtbaar. Met een tekstboek komt hij het podium oplopen. Anderhalf uur lang bladert hij erdoorheen om naar zijn teksten te spieken.

Het optreden vanavond is niet eens zo slecht, maar hoe meer nummers er gespeeld worden besef je eigenlijk dat het repertoire maar heel matig is. Lydon brult en krijst achter zijn standaard met tekstboek, soms onverstaanbaar, soms gekrengd en nog steeds provocerend. Muzikaal is het niet altijd even spannend dus blijft er weinig over. En het publiek merkt dat ook. Het staat er mak bij en er zijn voorzichtige applausjes na de nummers. Een enkeling laat van zich horen: 'Johnny we love you!' en dat is het dan ook. Stiekem hoopt iedereen op een nummer van Sex Pistols, ook al is het er maar één, maar die gaat er nooit komen.

Rotten heeft er maling aan, hij heeft altijd gedaan waar hij zin in heeft, dus aan verzoekjes doet hij dan ook niet. Het is een beetje aapjes kijken. Het publiek kijkt geconcentreerd, stilletjes en hoopt op een spannende uitbarsting. Maar Rotten als personage is er vanavond nog steeds. Een emmer achter hem wordt vol gespuugd met alles wat ook maar door zijn gehemelte vloeit. De handdoek wordt vol gesnoten om vervolgens het zweet uit z'n nek te vegen. Ranzig baasje.

Ondanks dat het concert maar niet los lijkt te komen speelt de band bijzonder strak. Met name Lu Edmonds gooit venijn in de set met zijn scherpe gitaargeluid. Maar met zwakke nummers kan je zwoegen totdat je een ons weegt, het optreden komt maar moeizaam van de grond. Enige verlichting is er met de toegift. Het opzwepende Public Image weet voor het eerst het publiek te roeren. Maar dan heb je al dik een uur naar de klaagzang van de oud Pistols zanger geluisterd.

Het houdt niet over vanavond maar toch kunnen PiL en het publiek met een goed gevoel naar huis. Zolang punklegende John Lydon nog het podium op kan, zullen de zalen vol blijven. EN het publiek kan de oude viezerik weer eens aan het werk zien. Wat dat betreft voelt Public Image Limited meer als een attractie dan een band met een rol van betekenis.

THE VACCINES 8/10 MELKWEGEngelse indierock heeft de veilige garantie dat het altijd wel ergens naar...

BLACKSTREET & KEITH SWEAT - 7/10 - TIVOLIVREDENBURG Keith Sweat en Blackstreet, twee R&B grootheden met megahits op TMF en MTV...