VERSLAG: Santana 30/06 - Ziggo Dome

Podiuminfo was aanwezig bij Santana in Ziggo Dome voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 21 foto's.

Bekijk de Santana 30/06 - Ziggo Dome foto's

VERSLAG: Karst Jaarsma

Santana

Santana is een van de laatste artiesten die op Woodstock speelde en vandaag de dag nog volle zalen trekt. De gitarist is jong van geest en probeert enthousiast de jongere generaties aan te spreken. Dat dit niet per definitie een goed idee is, bewijst de single die hij vorig jaar samen met Avicii opnam voor het wereldkampioenschap voetbal. In de Ziggodome zijn het vanavond ook vooral de oudere generaties die een bezoekje aan Amsterdam brengen . Zodra Santana enkele van zijn latinrock tonen gespeeld heeft is het nummer met Avicii hem ook meteen vergeven, vooral wanneer blijkt dat hij een steengoede setlist van drie uur in petto heeft.

Het gitaarspel van Santana is zo uniek dat je vanaf de eerste seconde de meester herkent. Zo ook vanavond bij de opening van ’Toussaint L’Overture’. Eerst speelt Santana een stukje zelf en vervolgens schuiven zijn vaste zangers aan. De gitarist is goed op dreef. Verschillende nummers worden in een heerlijke jam verpakt. Naast gitaarspel, is er ook veel ruimte voor uitgebreide solo’s op de orgel. Er spelen maar liefst drie drummers mee met de band. Vooral de man achter de bongo stuwt het ritme heerlijk op. Het geeft verscheidene nummers een Afrikaans gevoel. Daar wordt ook goed op ingespeeld met bijpassend videomateriaal. Dit resulteert onder ander in een vlammende vertolking van klassieker ‘Jingo’ waar de blazers het geheel completeren.

De tournee is getiteld ‘La Corazon’ naar de meest recente plaat van Santana. Deze plaat is hoofdzakelijk opgenomen met Latijns-Amerikaanse artiesten. Er is dan ook de nodige ruimte voor Spaanstalige liedjes. Soms is dat wat langzamer, maar ook deze momenten ontaarden regelmatig in een vrolijk festijn. Geen moment mis je daarbij de grote waslijst aan gastartiesten die de plaat siert. Hoogtepunt is de cover van The Champs’ ‘Tequila’ met een vrolijke trombone solo.

Vanavond valt Santana in topvorm te bewonderen. Hij geeft een korte toespraak over de enorme hoeveelheid liefde die er in de zaal hangt, het is vooral Santana zelf die deze goede vibes geeft. Hij is speels en plaagt zo bijvoorbeeld de beveiliger door hem tijdens een solo op het hoofd te tikken. Verscheidene malen flirt hij al solerend met bekende nummers als ‘While My Guitar Gently Weeps’ en ‘Third Rock From The Sun’. De verschillende bandleden krijgen veel ruimte zonder dat de avond een aaneenschakeling van solo’s wordt. Deze oude Woodstock legende laat zien zoals de rock ’n roll moet zijn; liefdevol, speels en bovenal ontzettend swingend!

FOTOGRAFIE: Irwan Notosoetarso

12
Santana foto Santana 30/06 - Ziggo Dome Santana foto Santana 30/06 - Ziggo Dome Santana foto Santana 30/06 - Ziggo Dome Santana foto Santana 30/06 - Ziggo Dome Santana foto Santana 30/06 - Ziggo Dome Santana foto Santana 30/06 - Ziggo Dome Santana foto Santana 30/06 - Ziggo Dome Santana foto Santana 30/06 - Ziggo Dome Santana foto Santana 30/06 - Ziggo Dome Santana foto Santana 30/06 - Ziggo Dome Santana foto Santana 30/06 - Ziggo Dome Santana foto Santana 30/06 - Ziggo Dome

12

THE WHO - 02/07 - ZIGGO DOMEMet misschien wel de laatste show op Nederlandse bodem komt The Who weer naar...

WU-TANG CLAN - 02/07 - TIVOLIVREDENBURG Het kon niet anders dan een feest worden bij de Wu-Tang Clan in...