VERSLAG: Israel Vibration - 17/06 - Paradiso

VERSLAG: Karst Jaarsma

Israel Vibration

Reggaegroep Israel Vibration staat al sinds de jaren ‘70 aan de top van haar genre. Begonnen als drietal, en inmiddels nog als tweetal, staat het gezelschap garant voor een goede avond reggae. Voor het eerst in vijf jaar kwam er begin dit jaar met Play It Real zelfs nog een nieuw album uit. Een album dat de heren ongetwijfeld wederom een Grammy nominatie op gaat leveren.

Als kinderen zijn de zangers van Israel Vibration getroffen door polio. De gevolgen zijn nog steeds zichtbaar en bij opkomst komen ze ondersteund door krukken het podium op. De krukken zijn het gehele optreden nodig. Het weerhoudt de heren er echter niet van om regelmatig een enthousiast potje te gaan dansen. Het duo wordt begeleid door een acht man sterke band. Het principe is vervolgens simpel: zanger Lascelle Bulgin zingt twee tot drie nummers om vervolgens afgewisseld te worden door zanger Cecil Spence.

Snel bouwt het duo een heerlijke sfeer. Vrolijke en positieve reggae wordt afgewisseld met stukjes dub. Naast de twee zangeres speelt de gitarist, die met korte solo’s regelmatig accenten op de liedjes plaatst, een grote rol. Dit wordt voortdurend aangevuld met de zuivere vocalen van de achtergrondzangeressen. Samenvattend is dit het klassieke reggae recept, maar bij Israel Vibration is dit recept onweerstaanbaar lekker.

Cecil zijn nummers worden gekenmerkt door vrolijke ritmes met gemakkelijk meezingbare refreinen. Met deze liedjes laat de Jamaicaan de bezoekers uit zijn hand eten en iedereen zingt uit volle borst nummers als ‘My Master’s Will’ mee. Tegen het einde schroeft hij het feest nog wat verder op met enkele ska georienteerde nummers. Lascelleheeft zichzelf wat meer toegelegd op de dubritmes en serieuzere nummers. Zijn Jamaicaaanse Engels is lastig te volgen en daardoor is het niet altijd gemakkelijk om te begrijpen waar de nummers over gaan. De aanvulling van beide heren maakt het geheel echter het sterkst.

Hoewel er met zangeres als Protoje en Chronixx een nieuwe generatie reggae artiesten is opgestaan die de rootsreggae traditie in ere herstellen is het toch fijn om mannen als Israel Vibration live aan het werk te zien. Weinig reggae gezelschappen weten tegenwoordig de relaxte, en dansbare, loomheid van Israel Vibration te benaderen. Hoewel zeker niet de beste zangers uit de reggae wereld, weten Lascelle en Cecil een fantastisch sfeertje te bouwen. Verrassend is het daarbij hoe de nieuwe nummers net zo enthousiast onthaald worden als oude klassiekers zoals ‘The Same Song’. Pure klasse!

KISS - 18/6 - ZIGGO DOMEKiss bestaat 40 jaar en viert dat vanavond in Nederland. Podiuminfo viert mee.

PRIMUS - 16/06 - TIVOLIVREDENBURG Primus neemt TivoliVredenburg vanavond mee in de maffe wereld van Charlie and...