VERSLAG: Tiken Jah Fakoly - 26/04 - Melkweg

VERSLAG: Karst Jaarsma

Tiken Jah Fakoly

Reggaezanger Tiken Jah Fakoly is in Nederland nooit zo populair geworden als hij in Frankrijk is. Net zoals genregenoot Alpha Blondy, komt de zanger uit het Franstalige Ivoorkust. Qua muziekstijl lijken de beide heren ook veel op elkaar. Afrikaanse muziek, Jamaicaanse reggae en westerse rock komen samen in een swingende mix. De Oude Zaal van de Melkweg weet Tiken Jah Fakoly in ieder geval goed te vullen.

Bij opkomst wordt de zanger onthaalt met een enthousiasme dat je zelden ziet. Het onderstreept het belang van deze zanger die niet bang is om zich uit te laten over politiek gevoelig onderwerpen. Fakoly wordt begeleid door een fikse band die bestaat uit elf muzikanten. Dit zorgt ervoor dat de reggaeritmes krachtig voortgestuwd worden. De blazers treden nergens op de voorgrond, maar weten regelmatig een prettig accent te plaatsen. Fakoly leunt sterk op traditionele Afrikaanse instrumenten. De Tamani heeft als bijnaam de pratende drum en stuwt het ritme regelmatig op met haar keiharde knallen. De Ngoni, een Afrikaanse gitaar, draagt eraan bij dat het Malinese bluesgevoel ook doorklinkt in het optreden. Tenslotte wordt de Kora nog veelvuldig bespeeld. Het enorme instrument heeft meer dan twintig snaren en maakt sommige nummers erg zangerig.

Enkele liedjes worden door Fakoly gebruikt om een korte toespraak te geven. Indrukwekkend is daarbij ‘Ouvrez Les Frontieres’. Het makkelijk meezingbare ritme staat in schril contrast met de kritiek die Fakoly levert op het Europese grensbeleid. Iedereen heeft de indrukwekkende beelden van de vluchtelingen op de Middellandse Zee gezien, Fakoly geeft Europa de schuld van het hoge aantal slachtoffers.

Het is knap hoe desondanks optimisme en vrolijkheid de boventoon blijven voeren. Dit komt ook door enkele covers die goed aansluiten bij de zanger en zijn band. ‘War Inna Babylon’ van Max Romeo wordt in een snelle versie ten gehore gebracht. Met name ‘Africain A Paris’, een vrije vertaling van Sting zijn ‘Englishman in New York’, blijft nog lang in je hoofd hangen. Zelfs wanneer na afloop op het Leidseplein de beukende danceklanken van de Koningsnacht haar uiterste best doen om de vrolijke reggae tonen te verdrijven.

Tiken Jah Fakoly doet in veel opzichten aan Alpha Blondy denken. Fakoly gebruikt net wat minder rock en neigt meer naar de traditionele West-Afrikaanse muziek. Op aangename wijze valt de zanger regelmatig terug op een stukje dub. Tiken Jah Fakoly heeft vrij weinig charisma en daardoor moet de muziek zelf haar werk doen. Dat lukt prima. De zanger brengt op deze Koningsnacht een zomers gevoel naar de Melkweg en laat zien dat reggae echt niet gelimiteerd blijft tot Jamaica. Op speelse wijze voegt hij zijn eigen klanken toe aan het traditionele genre. Mede door de grote band resulteert dat in een vrolijk avondje uit met een serieus randje.

SONATA ARCTICA - 02/05 - EFFENAARSonata Arctica tourt dit jaar om twee albums te promoten, het nieuwe album...

THE STAVES - 25/04 - HEDON ZWOLLE Indrukwekkend optreden van The Staves in Hedon. Check het beeldverslag.