VERSLAG: Goldfish - 18/04 - TivoliVredenburg

VERSLAG: Laura de Lange

Goldfish - TivoliVredenburg - 18 april 2015

Na al 5 mix-albums van het Zuid-Afrikaanse duo Goldfish is het eindelijk tijd om na twee jaar weer in Nederland live te spelen, dit keer in TivoliVredenburg. De kaarten vlogen de deur uit en de populariteit van Goldfish nog groter te worden. Door hun zomerse electro muziek onder begeleiding van live instrumenten zijn ze meer dan een DJ-duo die enkel de knoppen bespeeld. Het Zuid-Afrikaanse duo beloofd TivoliVredenburg plat te spelen met een dampende show. Podiuminfo was hierbij om verslag van te doen en kijken of Goldfish aan deze belofte kon voldoen.

Na het voorprogramma van de Utrechtse Pitto is het tijd voor Goldfish. Met felle lichteffecten betreedt Goldfish onder luid applaus het podium van TivoliVredenburg. Ze beginnen hun set meteen met het nummer ‘Three Second Memory [Remember Me]’. Eerst wat twijfelachtig maar steeds meer bewegelijk komt TivoliVredenburg los. Zeker wanneer er al na enkele minuten er op de saxofoon live mee wordt gespeeld door een van de twee is de sfeer heel goed.

Dat live meespelen is wat Goldfish speciaal maakt. Niet alleen draaien ze dansbare uptempo platen, maar zijn ze buiten dat ook uitzonderlijk muzikaal. Ze begeleiden afwisselend met de saxofoon, piano, klarinet en basgitaar. Ook maken ze halverwege gebruik van een Air DJ Controller. Hierdoor lijkt Goldfish zich elk nummer weer te vernieuwen en lijken ze ook elke keer veel plezier te hebben in het optreden. Dit is ook tevens de grote kracht van Goldfish dat ze zo muzikaal zijn dat ze op verschillende instrumenten hun mixen kunnen begeleiden. Hiermee weet Goldfish daadwerkelijk iets toe te voegen aan hun optreden.

In het publiek worden gesigneerde papieren goudvissen uitgedeeld, wat tevens ook het logo is van het duo. Hiermee verandert TivoliVredenburg in een groot feestvierend aquarium. Op een enkele ‘How You Doing?’ ‘We love the Netherlands’ en andere Engelse zinnen na is Goldfish meer bezig met zijn set dan met interactie met het publiek. Dit is echter niet erg want doordat Goldfish zoveel aandacht besteed aan hun set zit het goed in elkaar en is TivoliVredenburg een groot feestende ruimte geworden.

Goldfish weet vele malen naar een goede climax op te bouwen tijdens hun nummers, zeker bij One Million Views, Moonwalk Away en Fort Knox weet Goldfish telkens een goede opbouw te maken dat naar een hoogtepunt toe werkt. Ook door de begeleiding van hun instrumenten zijn de nummer telkens verassend en afwisselend en weet het duo ook iedere keer een goede opbouw en afbouw te maken van hun songs.

Wanneer het optreden eindigt is TivoliVredenburg het hier totaal niet mee eens. Ook Goldfish heeft geen zin om nog te eindigen en gooien nog 3 nummers er tegen aan, waaronder Get Busy Living. Eigenlijk is TivoliVredenburg op het einde pas helemaal klaargestoomd voor een goed feest en wil het publiek niet dat Goldfish hun al gaat verlaten.

Goldfish is vrolijk, vernieuwend en hartstikke zomers. Het duo weet een goeie afwisseling te maken van entertainen, live spelen en draaien. Vooral hun muzikaliteit is hetgeen wat Goldfish een sterkte act maakt om live te zien. Goldfish heeft zeker TivoliVredenburg plat gespeeld en klaargestoomd voor de afterparty die na Goldfish volgde. Goldfish is zeker een festivalwaardige act om live te zien.

ROBERT CRAY - 20/04 - CARREZonder een nieuw album komt bluesgitarist Robert Cray wederom naar...

SYSTEM OF A DOWN - 17/04 - ZIGGO DOME De band brak 15 jaar geleden door met Chop Suey en na jaren van afwezigheid...