VERSLAG: Daniel Lanois - 11/4 - Boerderij

VERSLAG: Marco Vlot

Daniel Lanois - 11/4 - Boerderij

Als je in de Boerderij de trap naar de zaal oploopt, kom je langs een muur vol posters van aankomende concerten. Wat opvalt is dat ze in Zoetermeer de nodige muzikale legendes uit de fusion, hardrock en prog weten te strikken. De Boerderij begon ooit als jongerencentrum in - de naam zegt het al een beetje - een oude boerderij, maar heeft inmiddels een vaste plek verworven als podium waar de liefhebber van bovengenoemde genres zijn vingers regelmatig kan aflikken bij de namen die er staan.

Vanavond staat er ook een levende legende op het podium, al zal de naam Daniel Lanois niet bij iedereen een belletje doen rinkelen. Er zullen echter weinig mensen zijn die nog nooit een door hem geproduceerd nummer hebben gehoord, dankzij zijn werk met onder andere U2, Neil Young, Emmylou Harris en Peter Gabriel. Naast het produceren van hitalbums, maakt hij ook zijn eigen muziek, en in het kader van zijn meest recente album, Flesh and Machine doet hij vanavond Zoetermeer aan.

Op het podium staat de nodige apparatuur. Versterkers, mengpanelen, synths en ga zo maar door. Halverwege legt Lanois uit dat dit is omdat hij de studio naar het podium brengt om daar ter plekke muziek te creëren. Een samensmelting van live instrumenten en techniek, met veel ruimte voor improvisatie. Dit uit zich in het eerste nummer door langgerekte synths met electronische beats die ook door OMD gemaakt hadden kunnen worden. In de nummers daarna betreden een drummer en een bassist het podium. De toevoeging van drum en bas maken de muziek een stukje organischer, en daarmee beter te verteren dan alleen de geluiden die Lanois voortbrengt. De muziek wordt versterkt door de beelden die achter het podium geprojecteerd worden.

Gedurende het optreden valt vooral op hoe goed drummer Kyle Crane is met soms bijna drum ’n bass-achtige beats.
Pas na vier nummers wordt er gezongen. Er volgen wat oudere liedjes, waaronder een uitgeklede versie van ‘The Maker’ en ‘The Messenger’. Na een aantal nummers op de pedalsteel, het instrument waar Lanois ooit op begon, is het weer tijd voor de synths, soundscapes en het experiment met nummers als ‘Opera’ en ‘Elevator’.

De muziek van Lanois is niet voor iedereen. Mensen die hem kenden via zijn werk met U2 of van nummers als ‘The Maker’ zijn vanavond wellicht van een koude kermis thuisgekomen. Voor de overige bezoekers geeft het optreden van vanavond een fascinerende blik in hoe Daniel Lanois experimenteert met geluiden. Niet alle improvisaties zijn even geslaagd, maar is dat niet juist wat een optreden spannend maakt?

CALEXICO - 16/04 - PARADISOMet The Edge Of Sun onder hun arm bezoekt Calexico Nederland voor enkele...

THE PRODIGY - 10/4 - HEINEKEN MUSIC HALL Het grootste feest dit weekend was te vinden in de HMH met The Prodigy....