VERSLAG: Taraf De Haïdouks - 13/02 - Tolhuistuin

VERSLAG: Karst Jaarsma

Taraf De Haïdouks

Het Roemeense gezelschap Taraf De Haïdouks staat al jarenlang garant voor een enthousiast feestje. In de loop der jaren vergaarde de groep vele fans waaronder acteur Johnny Dep en mode ontwerper Yohji Yamamoto. Na enkele muzikale uitstapjes keerde de band dit jaar terug naar haar roots. Op Of Lovers, Gamblers & Parachute Skirts speelt het gezelschap wederom traditionele Roemeense muziek.

Het drietal van La Manouche warmt als voorprogramma de zaal op. Het akoestische gitaarspel heeft een sterke flamenco inslag. De combinatie met het klezmer gevoel van de fluit werkt aanstekelijk. Een zomers enthousiasme verspreidt zich snel door de zaal. Met name de liedjes die aangekondigd worden als bruiloft nummers krijgen de zaal in beweging.

Taraf de Haïdouks laat vervolgens nog even op zich wachten. In de loop van de afgelopen 25 jaar zijn er enkele bandleden afgevallen en ook weer enkele aangevuld. Dat maakt dat het gezelschap vanavond een uiteenlopende leeftijd heeft. De bandleden zijn allemaal tussen de 20 en 80 jaar oud. Wanneer de heren na negenen beginnen blijkt al snel dat er een los-vaste verhouding bestaat tussen de muzikanten. Meer dan regelmatig verlaat een willekeurig bandlid het podium om enkele nummers later terug te keren. De jongere generatie vormt de harde kern.
Met name de bespeler van de cimbalom, een enorm slagwerkinstrument dat steevast het ritme bepaald, en de bespeler van de staande bas spelen zonder pauze door. Gheorghe Anghel maakt van de oudere generatie de meeste indruk. De 54 jarige vliegt over de snaren van zijn viool op een snelheid die onmogelijk bij valt te houden.

De band overtuigt met haar snelle spel. Onophoudelijk lijken de snaren van de violen een snel ritme te spelen. Het publiek staat dan ook gemakkelijk, jong naast oud, enthousiast te dansen. Dat ongeveer de helft van de aanwezigen geen woord Roemeens spreekt lijkt ook niemand te hinderen. Zelfs de gevoelige ballade’s worden vol passie door de Nederlanders ontvangen.

In totaal lijken er vanavond twaalf mensen mee te spelen met Taraf De Haïdouks. Door de grote omloopsnelheid waarbij muzikanten ingewisseld worden is het moeilijk om de tel erbij te houden. Dit losse gevoel is de kracht van het gezelschap. Dat zie je nog het leukste terug bij de toegift. Een oud gediende keert enthousiast terug om op zijn accordeon nog een laatste nummer ten gehore te brengen. Beleefd, doch subtiel, wordt deze door de jonge generatie weggestuurd zodat zij met zijn vieren nog een laatste snelle ode aan het verre thuisland kunnen brengen.

PALOMA FAITH - 13/2 - TIVOLIVREDENBURGPas een keer eerder kwam Paloma Faith voor een eigen show naar Nederland. Nu...

LADIES OF SOUL - 12/2 - ZIGGO DOME Voor het tweede jaar op rij vulden de Ladies of Soul de Amsterdamse Ziggo...