VERSLAG: Gerard Way - 24/01 - Melkweg

Podiuminfo was aanwezig bij Gerard Way in Melkweg voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 5 foto's.

VERSLAG: Anjelica Hollen

Gerard Way - 24/01

Zo’n vier jaar geleden stond Gerard Way voor het laatst op een Nederlands podium. Toen nog met My Chemical Romance. Deze band behoort inmiddels alweer zo’n 2 jaar tot het verleden. Feitelijk, in ieder geval. Want rondom de Melkweg is zaterdag te zien hoe de band ondertussen nog doorleeft. Tientallen meisjes met gekleurd haar in My Chemical Romance t-shirts en vesten zitten al vanaf vroeg in de ochtend onder dekens en slaapzakken voor de deuren van de Amsterdamse zaal.

Het overgrote deel van de goedgevulde grote zaal van de Melkweg bestaat dan ook uit MCR fans. Als Way iets voor half negen opkomt wordt hij met gegil en harthandjes ontvangen. Een symbool dat de zanger de rest van de avond meerdere malen vol overgave beantwoord. Want hoewel de hysterie niet zozeer past bij de muziek van Gerard Way als soloartiest, is hij wel dankbaar. Dit laat hij het publiek voortdurend weten. “I didn’t think I would get to do this again, so thank you very much,” spreekt hij het publiek toe tijdens een pauze in de setlist die voornamelijk uit tracks van Way’s eerst soloalbum ‘Hesistant Alien’ bestaat.

Het album verscheen vorig jaar. Hoewel er vooral muzikaal nog wel elementen te horen zijn van met name het late My Chemical Romance, worden nummers als ’Millions’, ‘Brother’ en ‘The Bureau’, ook sterk beïnvloed door Britpop. Een genre waarvan Way al eerder aangaf dat de stijl hem erg aanspreekt. Way is echter niet vergeten dat hij jarenlang rolmodel is geweest voor tieners wereldwijd. Zo maakt hij ook in de Melkweg tussen de nummers door een aantal statements over transseksualiteit, depressies en de manier waarop jonge vrouwen behandeld worden in de maatschappij. Speeches die door het publiek met luid applaus ontvangen worden.

Al met al is de show van Gerard Way als soloartiest heel sterk. De set list zit goed in elkaar, hij is sympathiek, speelt met het publiek en zingt sterk. En juist omdat de band waar hij jaren deel van uitmaakte zo’n grote impact had is het extra respectabel wat hij als soloartiest neerzet. Het is dan ook goed dat Gerard Way de kans is gegeven om opnieuw op te treden, en dat het weer goed met hem gaat, want het zou zonde zijn als we hem nooit meer aan het werk konden zien en horen.

FOTOGRAFIE: Femmy Weijs

Gerard Way foto Gerard Way - 24/01 - Melkweg Gerard Way foto Gerard Way - 24/01 - Melkweg Gerard Way foto Gerard Way - 24/01 - Melkweg Gerard Way foto Gerard Way - 24/01 - Melkweg Gerard Way foto Gerard Way - 24/01 - Melkweg

HOZIER - 26/01 - PARADISOBuiten proberen fans nog een kaartje te scoren. Binnen geniet een uitpuilend...

VRIENDEN VAN AMSTEL LIVE! 2015 Ook dit jaar betrekt Amstel de Ahoy weer met een bijzondere editie van...