VERSLAG: John Legend - 30/10 - Ziggodome

Podiuminfo was aanwezig bij John Legend in Ziggo Dome voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 15 foto's.

VERSLAG: Karst Jaarsma

John Legend

Met monsterhit ‘All Off Me’ op zak kan John Legend zijn grootste concert tot nu toe op Nederlandse bodem geven. Gedurende de avond worden er herinneringen opgehaald aan zijn optreden in Paradiso, samen met Kanye West, maar ook de Heineken Music Hall en Ahoy gingen voor. De Ziggodome is uitverkocht voor de Amerikaanse soulzanger.

Zover als het mogelijk is in deze enorme zaal, vindt het optreden plaats in een intieme setting. John Legend heeft vier strijk muzikanten meegebracht en wordt verder ondersteund door een drummer, gitarist en bassist. Op het eerste gezicht een gedurfde keuze, John Legend zijn muziek bevindt zich überhaupt al op het gladde ijs van slijmerige muziek. Deze aanpak maakt het verleidelijk om in een overdaad van John Legend te verzinken. Verspreid over de setlist blijkt echter dat de muzikanten goed ingezet worden.

De avond is opgebouwd in chronologische volgorde. Met name de eerste paar nummers neemt John Legend ons mee langs zijn carriere. Zo droeg hij bij aan bekende hits van Lauryn Hill, Alicia Keys en Slum Village. Daarnaast heeft de zanger vijf albums om uit te putten. De gespeelde nummers worden grotendeels in volgorde van deze platen gedaan. Daarbij lukt het John Legend om het optreden verrassend en afwisselend te houden. ‘Maxine’ krijgt een sterke jazzy vertolking. De Spaanse gitaar en drummer geven het nummer een voortreffelijk bossa nova ritme. ‘Save Room’ wordt enkel met de gitarist gebracht. Deze opstelling schuift de ijzersterke stem van John Legend naar voren; het instrument waar het vanavond toch hoofdzakelijk om draait.

Dat blijkt ook uit de nummers die Legend solo ten gehore brengt. Hier heeft hij geen strijkers om achter te schuilen en juist dan blijkt hoe sterk zijn stem is. Nadat de Amerikaan verteld heeft over de gospel achtergrond binnen zijn familie, maakt hij diepe indruk met een soulvolle cover van ‘Bridge Over Troubled Water’. Op dit moment lukt het je om door de gladde Legend heen te kijken en de grote zanger te zien die hij is. Net zo indrukwekkend is het afsluitende ‘All Of Me’ dat schijnbaar moeiteloos door de Ziggodome galmt.

John Legend pakt vanavond de Amsterdamse concertzaal probleemloos in. Zowel met zijn piano, als met zijn strijkerskwartet maakt de zanger indruk. Regelmatig kijkt hij stralend de zaal in. John Legend lijkt te genieten van elk moment. Mooi is de gevonden balans tussen de gladde nummers die seksuele escapades in stadsparken beschrijven en de gospel van het album Wake Up!. Dat de strijkers dan net ‘Wake Up Everybody’, het enige gespeelde nummer van deze plaat, om zeep helpen door hun overdadige aanwezigheid is ook een kleine smet op een ijzersterke performance. John Legend bewijst een van de grootste stemmen van deze tijd te zijn. Door de chronologische opbouw van de setlist kan je niet anders dan concluderen dat het beste werk van de zanger nog voor ons ligt.

FOTOGRAFIE: Paul Barendregt

12
John Legend foto John Legend - 30/10 - Ziggodome John Legend foto John Legend - 30/10 - Ziggodome John Legend foto John Legend - 30/10 - Ziggodome John Legend foto John Legend - 30/10 - Ziggodome John Legend foto John Legend - 30/10 - Ziggodome John Legend foto John Legend - 30/10 - Ziggodome John Legend foto John Legend - 30/10 - Ziggodome John Legend foto John Legend - 30/10 - Ziggodome John Legend foto John Legend - 30/10 - Ziggodome John Legend foto John Legend - 30/10 - Ziggodome John Legend foto John Legend - 30/10 - Ziggodome John Legend foto John Legend - 30/10 - Ziggodome

12

MACEO PARKER - 29/10 - TIVOLIVREDENBURGMaceo Parker stond ook dit jaar weer voor een show in Nederland, nu in het...

SCHIZOID LLOYD - 24/10 - PATRONAAT Vrijdagavond 24 oktober presenteerde Schizoid Lloyd hun album ‘The Last Note...