VERSLAG: Rob Zombie - 1/7 - TivoliVredenburg

Podiuminfo was aanwezig bij Rob Zombie in TivoliVredenburg voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 15 foto's.

VERSLAG: Marije van Haarlem

Rob Zombie regisseur van eigen horrorshow

Vanavond staat Rob Zombie met de enige clubshow dit jaar in Nederland in het gloednieuwe Tivoli Vredenburg.

Soulfly
Olé, olé olé oleee, Soulfly, Soulfly. Vredenburg zingt tam mee met een gehyperde Max Cavalera, in z'n oranje shirt. De aangewakkerde spirit bij oranjefans de afgelopen weken is wat Cavalera verwacht, maar niet krijgt. Zelfs tijdens Roots Bloody Roots komt de cirkelpit niet verder dan een verstopt doucheputje.

Rob Zombie
Decors bepalen de setting en kleding maakt de man. Rob Zombie had het niet veel letterlijker kunnen nemen. De Amerikaan staat bekend om zijn toepasselijke rol als regisseur van horrorfilms, en deze liefde neemt hij zichtbaar mee naar Frankenstein-Vredenburg.

Hoewel er sinds de jaren '90 weinig nieuw materiaal is verschenen in het repertoire, is Teenager Nosferatu Pussy van het laatste album al voldoende indruk hoe het Zombie vergaat: geen spat veranderd. En die stem, man, die stem. Alsof de opperzombiegod zijn demonische nachtegaal vanuit de hel naar boven heeft gestuurd. In megadreads, slierten en zombified grime neemt hij al stuiterend in de maat het podium volledig in beslag.

"Have you come to see rock? Fuck no." Vergis je niet - ondanks een breed ensemble aan industriële en heavy rock is Rob Zombie geen cliché rockshowtje. "You came to fucking party." Wat Cavalera met veel pogingen niet gelukt is, flikken ze vanavond al tijdens 'Superbeast'. Voor dit vette, groffe en strak in elkaar gezet ritme hoeft er niemand moeite te doen de zaal mee te krijgen. Alsof hij net bedacht heeft dat ze klassieker 'Living Dead Girl' door de set heen gooien, gooit de Rondazaal de vuisten in de lucht zonder twijfel. Op groupieliefde (en de handen van de security) zweeft hij hand in hand langs de eerste rij met compleet verraste fans.

Zo heerlijk onguur en ritmisch sterk als de Zombie-klassiekers zijn, zo typisch is een cover drumsolo van James' Brown zijn 'I Feel Good' tijdens backstage verkleedsessies. Niet uit ijdelheid of kapsones - deze man weet exact welk deel van de show in welk plaatje valt. Terwijl de vrolijke opgeblazen ballen tussen ons en bandleden bouncen tijdens het heerlijk rauwe Sick Bubble-gum, scandeert Vredenburg "motherfucker!" voor deze horrorheld. Lead gitarist John 5, bekend van Marilyn Manson, Lynard Skynard en Meatloaf, speelt achterwaarts, bovenhands en met lichtgevende gitaren - jongens, dit is echt geen rock. Dít is pas een fucking show.

De niet te stoppen partytrain Mr. Zombie crasht tijdens een overschatte kans om het publiek in te duiken. Zombie maakt zijn eigen horror waar en wordt verdrukt in de menigte. De microfoon vliegt met een klap op het podium en de band verdwijnt off stage. Al gauw keert hij terug, om ter contrast een klein meisje met haar 'Rob Zombie Hug Me' bordje te komen knuffelen.

Na een vrij sicke gitaarsolo van John 5, gespeeld in zwartwit geschminkte brede grijns, kan een cover van The Godfather of Shock Rock en wederzijdse liefde voor horror niet uitblijven met Alice Coopers' Schools Out. Het brede podium in horrordecor leent zich perfect voor de energieke Zombie. Beiden wekken de indruk dat deze performance groter dan groots is - deze avond had net zo goed in de HMH kunnen plaatsvinden. Verschil is alleen dat het geluid hier fantastisch goed staat afgesteld en de zaal op alle vlakken Mr. Zombie zijn geregisseerde show eer aan doet. Vredenburg zal deze uitermate goed uitgewerkte spooky show niet gauw vergeten. De Zombie motherfucker knows how to fucking party, net zo goed als hij z'n fans compleet in de watten legt. Een echte levende dode legende met een gouden hartje.

FOTOGRAFIE: Tim van Veen

12
Soulfly foto Rob Zombie - 1/7 - TivoliVredenburg Soulfly foto Rob Zombie - 1/7 - TivoliVredenburg Soulfly foto Rob Zombie - 1/7 - TivoliVredenburg Soulfly foto Rob Zombie - 1/7 - TivoliVredenburg Soulfly foto Rob Zombie - 1/7 - TivoliVredenburg Rob Zombie foto Rob Zombie - 1/7 - TivoliVredenburg Rob Zombie foto Rob Zombie - 1/7 - TivoliVredenburg Rob Zombie foto Rob Zombie - 1/7 - TivoliVredenburg Rob Zombie foto Rob Zombie - 1/7 - TivoliVredenburg Rob Zombie foto Rob Zombie - 1/7 - TivoliVredenburg Rob Zombie foto Rob Zombie - 1/7 - TivoliVredenburg Rob Zombie foto Rob Zombie - 1/7 - TivoliVredenburg

12

NICK OLIVERI - 10/7 - HEDONNick Oliveri is bij elke rockliefhebber bekend door zijn bijdragen aan de...

GHOST - 30/6 - MELKWEG De illustere Zweedse metal band Ghost kwam eindelijk naar Amsterdam!