VERSLAG: Jurassic 5 - 29/06 - Paradiso

VERSLAG: Karst Jaarsma

Jurassic 5 @ Paradiso

Jurassic 5 was onderdeel van een nieuwe hiphop generatie die rond 1990 opkwam. Samen met artiesten als Mos Def, Kool Keith en Company Flow werd underground hiphop van een nieuwe definitie voorzien. Vier studio albums volgden en uiteindelijk ging de verschillende leden ieders een andere kant op in 2007. Vorig jaar kwamen de heren weer samen voor het Coachella festival in Amerika. Dit jaar doet de Europese tak van de tournee onder andere Glastonbury en Paradiso aan.

Hoewel de naam anders doet vermoeden bestaat Jurassic 5 uit zes leden. Iets voor half negen lopen allen het podium van Paradiso op. Rappers Akil, Zaakir, Marc 7 en Chali 2Na worden ondersteund door DJ’s Cut Chemist en Nu-Mark. De mannen zijn inmiddels al over de veertig, maar hebben er vanavond duidelijk zin in. Hoewel het geluid niet altijd even sterk overkomt, storten de vier rappers zich gepassioneerd op het rappen. De hoeveelheid lol en positieve energie zijn tekenend voor het optreden.

Daarbij heeft de groep duidelijk aandacht besteed aan haar podiumpresentatie. DJ solo’s worden gedaan op een draagbare scratchmachine die als een gitaar bespeeld wordt. Ook draagbare drummachines en een elpee van bijna vier meter doorsnee worden gebruikt. Verrassend zijn de participatie trucjes. Jurassic 5 maakt geen gebruik van de gebruikelijke vraag- en antwoordspelletjes. Zo stapt iedereen in Paradiso op een denkbeeldige motor voordat de breakdance beat van ‘A Day At The Races’ begint. Ook zijn er danspasjes ingestudeerd. Deze worden met veel plezier gedaan.

In een bijna twee uur durend optreden passeren er nummers van alle albums de revue. Zonder veel flauwekul tussen de liedjes door, worden de hits aan elkaar gemixt. Er is zelfs ruimte ingebouwd voor enkele verzoeknummers. Radiovriendelijk werk als ‘Work It Out’ en ‘Thin Line’, met respectievelijke gastbijdrages van Dave Matthews en Nelly Furtado, schuiven moeiteloos aan bij de oldscool hiphop van ‘Concrete Schoolyard’ en ‘Jayou’. Tekenend voor de avond is echter dat de hiphopgroep nog de meeste lol heeft in de uitvoering van het nieuwe ‘The Way We Do It’. Het nummer wordt gekenmerkt door een vuige White Stripes sample en de reeds brede glimlach op het podium wordt nog verder uitgerekt.

Akil, Zaakir, Marc 7, Chali 2Na, Cut Chemist en DJ Nu-Mark laten vanavond zien dat de Jurassic 5 reünie een goede keuze was. Met zichtbaar plezier spelen de heren het spreekwoordelijke dak van Paradiso. Zelden zie je zo’n verfrissende aanpak van een hiphop live show. Jurassic 5 kan op deze manier nog jaren mee.

THE WAILERS - 25/6 - MELKWEGDrie jaar na de dood van Bob Marley in 1981, werd Legend uitgebracht, het...

CODY SIMPSON - 26/06 - MELKWEG Cody Simpson met "Accoustic sessions tour" in Melkweg