VERSLAG: De Jeugd van Tegenwoordig - 5/4 - Tivoli

VERSLAG: Maaike van Dam

De Jeugd van Tegenwoordig zorgt voor instant feest

Nog een paar weken te gaan voordat Tivoli aan de Oudegracht in Utrecht haar deuren voorgoed sluit om vervolgens deze weer te openen in het nieuwe TivoliVredenburg. Om waardig afscheid te nemen van de popzaal met een rijke popgeschiedenis is een dertigtal bands uitgenodigd om in stijl af te sluiten. Vanavond aan De Jeugd van Tegenwoordig de beurt om samen met het publiek afscheid te nemen van het 'oude' Tivoli.

Eerst is het de beurt aan Sofie Winterson om het publiek op te warmen. Een lastige taak want het publiek komt duidelijk voor De Jeugd van Tegenwoordig. De synthpop liedjes worden dan ook lauw ontvangen en grotendeels genegeerd door het publiek die liever even bijkletst voordat ze uit hun dak gaan op het hoofdprogramma. Tegen het einde van de set komt er wat meer power in de muziek en heeft Winterson de aandacht van het publiek te pakken. Om dit vervolgens weer te verliezen en ze ondergesneeuwd wordt door een kletsend publiek.

Als Faberyayo, Willie Wartaal en Vjèze Fur even later het podium betreden hebben ze meteen de aandacht van de zaal. Ze openen met Hollereer en zetten meteen daarna Watskeburt in. Als je zoveel hits op je naam hebt dan hoef je deze niet tot het laatst te bewaren. Met Een Barkie wordt het eerste nummer van de laatste plaat gespeeld. Dit alles op de beats van vierde bandlid Bas Bron wat het geheel extra dansbaar maakt.

De jongens nemen geen genoegen met een beetje bewegend publiek, gesprongen zal er worden! Als Faberyayo oproept tot een circlepit dan wordt hier meteen gehoor aan gegeven. Het publiek is gekomen voor een feestje en dat zullen ze ook krijgen. Als er voorzichtig wat gecrowdsurfd wordt brengt dit de band op het idee om mee te doen, maar dan beter. Eerst crowdsurfd Vjèze helemaal over het publiek naar de bar helemaal links achterin, gevolgd door Willie Wartaal en Faberyayo. Ook Bas Bron komt erachteraan maar verdwijnt snel weer naar het podium om daar de beats in te zetten waarop de mannen kunnen rappen op de bar. Vervolgens gaan ze terug naar het podium om afsluiters Let's get Spanish en Sterrenstof in te zetten.

Als ze na twee uur het podium dan verlaten is het publiek er nog lang niet klaar mee en komen ze terug voor een toegift waarbij de zaal nog net niet explodeert. Dan is de koek echt op en moet het publiek het doen met wat ze die avond hebben meegemaakt: een onvergetelijk optreden waaraan ze nog lang zullen terugdenken.

BOY GEORGE - 7/4 - 013Boy George speelt weer eens in Nederland en wel in de Tilburgse 013....

BAND OF SKULLS - 1/4 - TIVOLI Voor Tivoli Oudegracht zijn deuren sluit, kwam ook Band of Skulls nog langs...