VERSLAG: You Me At Six - 25/3 - Melkweg

VERSLAG: Sjoert Bakker

You Me At Six - 25/03/14 - Melkweg

Begin dit jaar kwam het vijfde album ‘Cavalier Youth' uit van de Britse alternatieve rock/poppunkband You Me At Six. Een plaat over hoop, liefdes en opgroeien. In november stonden de mannen als voorprogramma bij 30 Seconds To Mars in de Ziggo Dome waar ze al een voorproefje lieten horen. Op 25 maart staat de band als hoofdact in de oude zaal van de Melkweg en wordt vergezeld door de alternatieve rockband Deaf Havana.

Bij aankomst staat er voor de poptempel een lange rij fangirls met hier en daar een meegedwongen vriendje. Het concert is uitverkocht en dat betekent dat er 700 muziekliefhebbers op de show zijn afgekomen. Dan gaan de deuren open en doet de merchandise-tafel goede zaken.

De openingsact Deaf Havana komt op zonder een woord te zeggen en trapt het eerste nummer af. De frontman kijkt met een illustere blik het publiek in. Met zijn hoodie op zijn hoofd is hij ingetogen aanwezig. De band speelt met overgave en het is te zien dat ook dit gezelschap populair is bij de aanwezige menigte. De mannen maakten post-hardcore in het verleden toen ze nog als voorprogramma van Emery speelden. Na een overstap naar dit genre zijn de invloeden nog licht herkenbaar in de bas- en gitaarriffs.

Dan is het tijd voor You Me At Six en de band opent met `Too Young To Feel This Old´. Frontman Josh Franceschi wordt aanbeden door de fans en deze krijgen een geweldige hoeveelheid aan aandacht terug. De zanger laat veel van de uithalen over aan het publiek en zorgt er ook voor dat de mensen op het balkon en achteraan betrokken zijn bij de show. De Britten zorgen voor een juiste balans tussen oud en nieuw materiaal en zijn op hun best tijdens ´Forgive And Forget´, ´Loverboy´ en ´ Underdog´.

Halverwege roept de zanger de menigte op om met z´n allen te gaan zitten in de zaal. Deze truc is vaak te vinden op festivals maar werkt alsnog effectief. Zodra het signaal wordt gegeven springt het publiek met nieuwe energie omhoog.

Gitarist Chris Miller, bedolven onder zijn lange haren, speelt moeiteloos en laat de nummers goed uit de verf komen met zijn spel. De dynamiek binnen de band is goed maar de presentatie komt een tikkeltje gemaakt over. Ook de shoutouts van Franceschi tussendoor zijn erg voorspelbaar. Dat deert de gillende groep fans geen moment en om het compleet te maken valt er één flauw.

De band sluit af met ´Lived A Lie´ de eerste single van het nieuwe album. Dit nummer wordt natuurlijk weer massaal meegezongen. Dan bedankt You Me At Six het publiek en is het concert afgelopen. De meisjesharten zijn verovert en de beelden zijn verzameld voor op de Tumblr-pagina’s.

SERIAL KILLERS - 25/3 - PATRONAATBundel de krachten van 90s grootheden Cypress Hill en Xzibit, zet daar...

BACKSTREET BOYS - 24/3 - AHOY Zelfs na 21 jaar weten de Backstreet Boys zonder enige moeite de Ahoy uit te...