VERSLAG: Beyonce - 18/3 - Ziggo Dome

Podiuminfo was aanwezig bij Beyoncé in Ziggo Dome voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 5 foto's.

VERSLAG: Marco Vlot

Beyoncé – 18/3 – Ziggo Dome

In april 2013 was Beyoncé al in ons land met haar Mrs. Carter Show. Een jaar later keert ze terug naar de Ziggo Dome voor nog twee uitverkochte concerten. In de tussentijd heeft mevrouw Carter een nieuw album uitgebracht waarvan een groot aantal nummers de revue passeren. Je kan dus veilig stellen dat Queen B het Nederlandse publiek op een grotendeels nieuwe show trakteert.

Als één van de grootste artiesten op deze planeet kan je natuurlijk geen half werk afleveren. Beyoncé doet dat dan ook niet. Vuurwerk, een lichtshow die vanaf de maan te zien is, podiumbrede projecties, dansers en een liveband maken dat het publiek geen moment de kans krijgt om zich te vervelen. Tussen al dat visuele geweld danst en zingt Beyoncé zich vanaf opener ‘Run the World (Girls)’ schijnbaar moeiteloos door de setlist heen.

Vanaf ‘Irreplaceable’ is er een kentering in de show. Beyoncé richt zich op het publiek dat het eerste couplet mag zingen. Ze loopt langs haar fans en schudt handen, met soms de nodige tranen tot gevolg. Het visuele bombardement wordt wat teruggebracht (let wel, dat moet relatief worden gezien, want het is nog steeds overweldigend) en de nadruk komt meer te liggen op Beyoncé, haar stem en de liedjes. Eigenlijk is ze hier op haar best. ‘XO’ draagt ze op aan het publiek om vervolgens met ‘Halo’ en een ‘Happy Birthday’ voor een fan te eindigen.

Waar een Rihanna het moet hebben van het overmatig strooien met platte sexualiteit, Britney Spears het live totaal niet kan waarmaken en Lady Gaga het nodig vindt dat er tijdens een concert over haar heen gekotst wordt, laat Beyoncé zien dat zij op eenzame hoogte staat. Met een show die in de eerste helft misschien iets te veel leunde op de overdonderende productie, maar die zich uiteindelijk meer richtte op de zangeres Beyoncé is er niemand die zonder glimlach de Ziggo Dome heeft verlaten.

FOTOGRAFIE: Robin Parker

Beyoncé foto Beyonce - 18/3 - Ziggo Dome Beyoncé foto Beyonce - 18/3 - Ziggo Dome Beyoncé foto Beyonce - 18/3 - Ziggo Dome Beyoncé foto Beyonce - 18/3 - Ziggo Dome Beyoncé foto Beyonce - 18/3 - Ziggo Dome

SPINVIS - 20/3 - TIVOLI OUDEGRACHTTivoli tijdloos is de laatste concert reeks in Tivoli Oudegracht. In deze...

ELBOW - 18-03 - PARADISO Paradiso heeft de primeur van het eerste echte concert van Elbow in 14...