VERSLAG: Passenger - 26/10 - Heineken Music Hall

Podiuminfo was aanwezig bij Passenger in Heineken Music Hall voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 6 foto's.

VERSLAG: Karst Jaarsma

Passenger

In de golf folky singer-songwriter artiesten die momenteel zo populair zijn is de carrière van Passenger misschien wel het meest indrukwekkende. Goed drie jaar geleden stond de artiest nog op straat te spelen, binnen enkele jaren werkte hij zich omhoog naar de grotere zalen. In februari stond hij solo in Paradiso en Tivoli, inmiddels wacht er een uitverkochte Heineken Music Hall op hem.

Daarbij heeft de zanger een goede band met Nederland. Het was hier waar ‘Let Her Go’ voor het eerst een hit werd. Inmiddels heeft het nummer in 16 landen de bovenste regionen van de hitparade bereikt. Van zijn, op een avond na, volledig uitverkochte Europese tournee is de Bijlmer Bierhal ook de grootste locatie die aangedaan wordt.

Het voorprogramma wordt verzorgd door Stu Larsen . De Australische zanger is de manager, chauffeur en vriend van Passenger. Hij bewijst vanavond ook een ijzersterke singer-songwriter te zijn. In de stijl van de oude country zangers heeft hij een verhalende manier van zingen. Zijn verhalen boeien en het half uur vliegt voorbij. Dankzij een snerpende mondharmonica bereikt hij een hoogtepunt tijdens het slepende ‘This Train’. Ook een cover van Coldplay’s ‘Fix You’ maakt indruk.

Daarna is het tijd voor Passenger. Tien minuten voor negen wandelt hij op zijn gemak het podium op. Na een korte verontschuldiging dat we het vanavond toch alleen met hem moeten doen en geen band of blazerssectie kunnen verwachten steekt hij van wal. Meteen bewijst hij een ijzersterke artiest te zijn. Met korte introducties en grapjes brengt hij elk liedje tot leven. Dankzij een mooie lichtinstallatie en de aansprekelijke persoonlijkheid weet Passenger in zijn eentje gemakkelijk het podium te vullen.

Na een nummer of vier vertelt hij een nieuw lied te gaan zingen. De zanger vertelt hoe hij midden in de nacht in gesprek raakte met een motorrijder die gediagnosticeerd was met longkanker. De motorrijder maakte zich op voor een rit door America naar zijn kinderen en kleinkinderen. Het gesprek is verwerkt tot het fantastische ‘Riding To New York’. Het nummer maakt diepe indruk. Er valt een stilte in het publiek die tegenwoordig zeldzaam is bij concerten. Een enkeling raakt zelfs geëmotioneerd. Dit wordt toepasselijk opgevolgd met een cover van Simon & Garfunkels ‘Sound Of Silence’.

Menigeen zal echter gekomen zijn voor hits als ‘Holes’ en ‘Let Her Go’. Beide worden op sterke wijze gespeeld en enthousiast meegezongen. Het pure enthousiasme van Passenger, in combinatie met zijn stuk voor stuk sterke nummers, maakt dat hij vanavond bewijst veel meer te zijn dan de verwachte one-hit-wonder. Als de gehele Heineken Music Hall aan je lippen blijft hangen terwijl je de versterking uit je gitaar getrokken hebt, dan kun je iets! Het moet daarom raar lopen wil Passenger de rest van zijn carrière niet zalen van dit formaat blijven vullen.

FOTOGRAFIE: Erik Knevelbaard

Passenger (Singer-songwriter) foto Passenger - 26/10 - Heineken Music Hall Passenger (Singer-songwriter) foto Passenger - 26/10 - Heineken Music Hall Passenger (Singer-songwriter) foto Passenger - 26/10 - Heineken Music Hall Passenger (Singer-songwriter) foto Passenger - 26/10 - Heineken Music Hall Passenger (Singer-songwriter) foto Passenger - 26/10 - Heineken Music Hall Passenger (Singer-songwriter) foto Passenger - 26/10 - Heineken Music Hall

DILLINGER ESCAPE PLAN - 26/10 - MELKWEGDe storm die The Dillinger Escape Plan heet raast vanavond door de Melkweg....

HADEWYCH MINIS - 26/10 - TIVOLI Hadewych Minis trekt met haar debuut album langs verschillende poppodia in...