VERSLAG: De Jeugd van Tegenwoordig - 13/10 - Paradiso

VERSLAG: Nina de Koning

De Jeugd van Tegenwoordig - 13/10 - Paradiso

Met het op Lowlands gelanceerde, nieuwe album Ja, natúúrlijk! is het weer eens duidelijk dat de mannen van De Jeugd van Tegenwoordig nog niet aan stoppen toe zijn. Ook de fanbase van de groep wordt steeds groter; de grote zaal van het Paradiso, waar zij het concert geven, is helemaal uitverkocht. De mannen die hun roem te danken hebben aan een van de bekendste Nederlandse raps in de geschiedenis, ‘Watskeburt?’, doen het zelfs zo goed dat er al twee extra concerten zijn toegevoegd. Enkel moet daar nog even op gewacht worden, deze data staan namelijk op 21 & 22 december. Het kan dan ook niet anders dat de verwachtingen hoog gespannen zijn voor De Jeugd van Tegenwoordig. Zullen ze de tent helemaal kunnen afbreken?

Kosten nog moeite zijn gespaard bij aankomst in het Paradiso. Op het podium staat een groot kartonnen bord met daarop De Jeugd van Tegenwoordig in dikke vette letters, net als bij het Lowlands optreden. De muur achter het podium is totaal bekleed met artwork van de groep. Ook zijn er een paar plekken bestemd voor visuals, heel goed geplaatst achter het keyboard waar Bas Bron dan zijn intrek zal nemen.

Als de groep opkomt is het al bomvol en gezellig in de concerthal. Luid applaus gaat vooraf aan het eerste nummer, maar de sfeer lijkt er nog niet echt in te zitten. Het valt na een paar nummers ook nogal op dat de leeftijd erg aan de hoge kant is. Enkel vooraan staan er nog wat verloren puberale muurbloempjes, die duidelijk niet voor de muziek maar voor de mannen komen.

De bekende nummers, als 'Watskeburt?', 'Elektrotechnique' en 'Hollereer', worden door het publiek toch het best ontvangen. Deze zijn dan ook goed uitgespreid over de set, die - natúúrlijk - gevuld is met nieuw repertoire. Deze nummers zijn te herkennen aan hun vergelijkbare sound, aangezien live alle nieuwe nummers op elkaar zijn gaan lijken. Daarnaast bekruipt langzaam het gevoel dat het publiek niet voor de nieuwe nummers is gekomen, aangezien maar weinig de teksten lijken te kennen. Daarmee wordt ernstig het tempo uit de show gehaald.

Als dan eenmaal 'Buma in Mijn Zak' en 'Get Spanish' de revue passeren gaat het publiek weer helemaal lekker: er wordt gesprongen, gedanst en gejoeld. Dan wordt er doorgetrokken met 'De Formule' en krijgt het publiek precies de grandioze show als waar ze voor betaald heeft.

Dat het nog goed gaat met de heren, dat staat buiten kijf. Maar als de lichten en de camera's uit zijn (er vlogen zelfs camera's boven het publiek) wordt er terecht toch wel afgevraagd of deze mannen hun extra shows ook net zo heftig kunnen maken. Alles leuk en aardig, maar dit kan toch niet meer getopt worden?

WASHED OUT - 13/10 - MELKWEGWashed Out, één van de vaandeldragers van de chillwave, trad op in de...

THE BLACKOUT - 12/10 - MELKWEG Met Start The Party heeft, de uit Wales afkomstige post-hardcore band, The...