VERSLAG: Pixies - 6/10 - Paradiso

Podiuminfo was aanwezig bij Pixies in Paradiso voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 9 foto's.

VERSLAG: Wouter Braaksma

Pixies - 6/10 - Paradiso

De relatie tussen zanger Black Francis en bassiste Kim Deal van de Pixies is er één die altijd al op losse schroeven heeft gestaan. Dat was dan ook de reden dat de invloedrijke band in 1993 uit elkaar is gegaan om in 2004 toch weer bij elkaar te komen voor een reünie tour. In juni van dit jaar besloot Deal toch de groep te verlaten. Met nieuw materiaal – het eerste sinds 22 jaar – staat de band met de nieuwe bassiste Kim Schattuck twee keer in een stijf uitverkochte Paradiso. Genoeg redenen dus om te kijken of de band anno 2013 meer is dan alleen een grote naam van vroeger.

Voor veel fans is het een speciale avond om de band uit Boston in een relatief kleine zaal als Paradiso te zien. Dat het dan ook daadwerkelijk een speciale avond wordt, is vanaf het begin duidelijk. Pixies opent met ‘U-Mass’ en het publiek reageert hierna het gehele concert euforisch wanneer een nummer ingezet wordt. De voornamelijk veertigers in de zaal voelen zich allemaal weer even tiener, ook degene op de balkons, ook degene achterin de zaal. Een dikke anderhalf uur is de zaal niet stil te krijgen.

Werd tijdens de reünie tour wel eens gesuggereerd dat de band alleen optrad voor het geld en geen moeite zou doen om een goed concert neer te zetten (zoals het oersaaie optreden tijdens Pinkpop in 2010), nu is de band geen schim van wat het toen was. De band oogt fris en speelt ontzettend strak. Nummers volgen elkaar in rap tempo op en er zit gelukkig weer beweging in de band. Er is af en toe zelfs een glimlach te herkennen op het gezicht van de normaal zo stoïcijnse Francis.

Pixies zijn bekend om de grote dynamiek in de nummers. Diezelfde dynamiek zit vanavond ook in de setlist. Het gehele concert zorgen die tempowisselingen van de nummers voor het euforische gevoel bij de fans. De wilde haren groeien bij de hardere nummers spontaan terug bij de kalige veertigers en het andere moment wordt er luidkeels meegezongen op de rustigere songs. Het speelplezier lijkt duidelijk terug te zijn en ondanks het leeftijdsverschil van 25 jaar passen de nieuwe nummers als ‘Bagboy’ en ‘Andro Queen’ uitstekende bij de oude nummers. Het vertrek van Deal heeft de band duidelijk goed gedaan. Eerst was zij degene die live de blikvanger was, maar nu straalt de band in zijn geheel. Wie zegt dat onvergetelijke shows alleen gegeven worden door jonge honden heeft het mis, Pixies geeft ze vanavond een masterclass.

FOTOGRAFIE: Gertjan van der Loo

Yuck foto Pixies - 6/10 - Paradiso Yuck foto Pixies - 6/10 - Paradiso Yuck foto Pixies - 6/10 - Paradiso Yuck foto Pixies - 6/10 - Paradiso Pixies foto Pixies - 6/10 - Paradiso Pixies foto Pixies - 6/10 - Paradiso Pixies foto Pixies - 6/10 - Paradiso Pixies foto Pixies - 6/10 - Paradiso Pixies foto Pixies - 6/10 - Paradiso

JOE BONAMASSA - 6/10 - MARTINIPLAZAGitarist Joe Bonamassa kwam weer eens naar Nederland en speelde in het...

WENDE - 5/10 - PAARD VAN TROJE Wende heeft een nieuwe plaat uit en toert daar momenteel mee door Nederland....