VERSLAG: Skunk Anansie - 11/7 - 013

Podiuminfo was aanwezig bij Skunk Anansie in 013 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 9 foto's.

VERSLAG: Sophie van Bokhorst

Skunk Anansie

Tweemaal eerder stond Skunk Anansie deze week in een Nederlands poppodium, vanavond sluit de Britse band het drietal optredens af in 013 te Tilburg. Bij de Tilburgse zaal aangekomen staat er een tiental fans te wachten, klaar voor een avondje rocken.

Evenals in Utrecht en Groningen wordt vanavond het voorprogramma verzorgd door Serious Talent band Dudettes. Als de halfvolle zaal nog druk met elkaar in gesprek is betreden de dames en heer van Dudettes het podium. Wanneer zij beginnen te spelen komt ook de zangeres op blote voeten tevoorschijn. Het duurt even voordat ze het publiek weten de boeien. Ondanks het goede samenspel, geluid en de krachtige soulvolle stem van zangeres Zjoly blijven er mobieltjes tevoorschijn komen om de social media te checken. Geleidelijk aan het optreden krijgt de Groningse band het publiek meer in hun macht en wordt de inmiddels gevulde zaal lekker opgewarmd. Na ongeveer 40 min spelen en een dankwoord naar Skunk Anansie verdwijnen ze van het podium.

Op de eerste rij bevinden zich vooral leden van de Skunk Army, fans die deze tour al meerdere shows hebben bezocht. Even na negenen zijn dan ook zij het die als eerste onrustig worden. Tien minuten na aanvangstijd start er een video op het podiumscherm en één voor één verschijnen de bandleden op het podium. Gelijk beginnen ze te knallen en springt frontvrouw Skin vol energie op het podium. Al snel wordt het duidelijk dat dit een avond wordt om niet te vergeten. Hits als ‘My Ugly Boy’, ‘Hedonism’ en ‘Because of You’ volgen elkaar in rap tempo op. Skin staat geen seconde stil en maakt goed contact met het publiek. Naast haar krachtige stem laat ze ook haar muzikaliteit horen op onder andere gitaar, toetsen en een grote trom. Natuurlijk ontbreekt het crowdsurfen vanavond niet. Even werd er gedacht dat dit niet mogelijk zou zijn in verband met haar schouderblessure, maar met megahit ‘Weak’ loopt Skin over handen en schouders het publiek in. Tijdens ‘I Can Dream’ dreigt het bijna mis te gaan als de zangeres met een vaart terug rolt richting podium, gelukkig is de security er op tijd bij om een lelijke val te voorkomen. Na een optreden van vijf kwartier verdwijnt Skunk Anansie, maar het publiek kan er geen genoeg van krijgen en blijft dan ook net zo lang gillen, juichen, klappen en stampen totdat de band weer netjes terug is op de bühne. Een toegift volgt, met als hoogte punt afsluiter ‘Little Baby Swastikkka’. Voor dit nummer neemt Skin plaats in het midden van het publiek en dwingt ze iedereen om alle mobieltjes en camera’s weg te stoppen. Op de rustige momenten duikt het publiek naar de grond om vervolgens uit te barsten in een super jump festijn.

Terug op het podium haalt de frontvrouw haar bandleden erbij en nemen ze al buigend afscheid van het publiek. Het is duidelijk van hun gezichten af te lezen dat niet alleen de fans, maar ook zij genoten hebben van dit energieke optreden. Na een show van ongeveer 100 minuten verlaat een voldaan publiek de Dommelsch zaal en blijft buiten nog even hangen om na te praten over dit spetterende Skunk Anansie concert.

FOTOGRAFIE: Bas van der Vorm

Skunk Anansie foto Skunk Anansie - 11/7 - 013 Skunk Anansie foto Skunk Anansie - 11/7 - 013 Skunk Anansie foto Skunk Anansie - 11/7 - 013 Skunk Anansie foto Skunk Anansie - 11/7 - 013 Skunk Anansie foto Skunk Anansie - 11/7 - 013 Skunk Anansie foto Skunk Anansie - 11/7 - 013 Dudettes foto Skunk Anansie - 11/7 - 013 Dudettes foto Skunk Anansie - 11/7 - 013 Dudettes foto Skunk Anansie - 11/7 - 013

GILBERTO GIL - 16/7 - PARADISOGilberto Gil kwam naar Nederland. Hij speelde in Paradiso en Podiuminfo trok...

YOUTH LAGOON - 10/7 - PARADISO Het Amerikaanse solo project van Trevor Powers, Youth Lagoon, stond met als...