VERSLAG: Bruce Springsteen - 22/6 - Goffertpark

Podiuminfo was aanwezig bij Bruce Springsteen in Goffertpark voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 12 foto's.

VERSLAG: Karst Jaarsma

Bruce Springsteen - Goffertpark

Bruce Springsteen kan maar geen genoeg krijgen van toeren. Een jaar na zijn laatste Europese tournee maakt The Boss wederom een rondje over het Europese vasteland. Waar vorig jaar Pinkpop bezocht werd, staat de rocklegende nu voor 60.000 man in het Goffertpark. Een grauwe en regenachtige avond wordt opgesierd door een Springsteen op het hoogtepunt van zijn kunnen.

Eerst mogen de Engelsen van Jamie N Commons het veld opwarmen. Dit doen ze ijzersterk. Jamie mixt gospel met blues en rock. De muzikanten zijn duidelijk superblij met hun openingsspot. De stem van Jamie klinkt alsof er een oude bluesgigant op het podium staat en sluit perfect aan bij het dreigende weer. Met name ‘Caroline’ laat je in bewondering achter.

Daarna spelen de mannen van The Black Crowes een set. Ook gedreven door de blues hebben deze muzikanten veel minder affectie met subtiliteit. Chris Robinson schreeuwt zich door de set heen. De verschillende solo’s, van onder andere broer Rich Robinson, maken het optreden onderhoudend om naar te kijken.

Rond half acht wandelt Bruce Springsteen het podium op. Akoestisch geeft hij een indrukwekkende vertolking van protestsong ‘The Ghost Of Tom Joad’. De harde teksten maken indruk en de snerpende mondharmonica sluit daar heerlijk bij aan. Met opvolger ‘Land Of Hope & Dreams’ voegt The E Street Band zich bij The Boss.

Vanaf dat moment wijdt Springsteen zich tijdelijk aan het spelen van verzoeknummers. Met nummers als ‘Sherry Darling’, ‘Downbound Train’ en ‘So Young And In Love’ komen er enkele pareltjes voorbij. Omdat de vorige tournee nog kort geleden was, wordt er in de huidige tournee bijna elke avond wel een compleet album ten gehore gebracht. Vanavond is de keus gevallen op “Darkness On The Edge Of Town”. Het album is een van de beste uit zijn oeuvre en de krachtige nummers worden rauw vertolkt. Of het nu gaat om het boze ‘Streets Of Fire’, het kippenvel opwekkende ‘Racing In The Streets’ of live favoriet ‘Badlands’, alle nummers maken indruk in hun vorm.

Het is echter een schril contrast met het immense feest dat Bruce Springsteen vorig jaar neerzette. De fans die dit vrolijke meezingfeestje verwacht hadden, zullen aan het begin wellicht ietwat teleurgesteld zijn geweest. Wanneer “Darkness On The Edge Of Town” afgerond is wordt het echter gemakkelijk goedgemaakt. ‘Pay Me My Money Down’, van de Seeger Sessions plaat, wordt van een vrolijk New Orleans randje voorzien. Ook publieksfavorieten als ‘Waitin On A Sunny Day’ en ‘Born In The USA’ worden door 60.000 man meegezongen. Voor iedereen die na meer dan drie uur rock ’n roll nog energie overheeft kan er geswingd worden op soulklassiekers ‘Twist & Shout’ en ‘Shout Bamala’. De twee covers sluiten naadloos op elkaar aan.

Daarmee bewijst Bruce Springsteen vandaag wederom over de grootste rock ’n roll band ter wereld te beschikken. Ondersteund door de heerlijke gitaristen Nils Lofgren en Steven Van Zandt trakteert het ruim 16 man sterke gezelschap het publiek op een knallend feest waarbij de rauwe Boss nummers mooi samengaan met het meezingbare en swingende werk.

FOTOGRAFIE: Erik Knevelbaard

Bruce Springsteen foto Bruce Springsteen - 22/6 - Goffertpark  foto Bruce Springsteen - 22/6 - Goffertpark Bruce Springsteen foto Bruce Springsteen - 22/6 - Goffertpark Bruce Springsteen foto Bruce Springsteen - 22/6 - Goffertpark Bruce Springsteen foto Bruce Springsteen - 22/6 - Goffertpark Bruce Springsteen foto Bruce Springsteen - 22/6 - Goffertpark Bruce Springsteen foto Bruce Springsteen - 22/6 - Goffertpark Bruce Springsteen foto Bruce Springsteen - 22/6 - Goffertpark Bruce Springsteen foto Bruce Springsteen - 22/6 - Goffertpark Bruce Springsteen foto Bruce Springsteen - 22/6 - Goffertpark Bruce Springsteen foto Bruce Springsteen - 22/6 - Goffertpark Bruce Springsteen foto Bruce Springsteen - 22/6 - Goffertpark

IRON MAIDEN - 25/6 - ZIGGO DOMEIron Maiden, kent iemand ze niet? Momenteel toert de de band de wereld over...

FIT - 13/6 - PARADISO Na enkele radiohits met de Flinke Namen is MC Fit de derde van de groep, na...