VERSLAG: Jools Holland - 13/4 - Paradiso

VERSLAG: Karst Jaarsma

Jools Holland

Elke dinsdag en vrijdag is Jools Holland op de BBC te zien met het langst lopende muziekprogramma ooit gemaakt. Dat hij tussendoor soms nog op treedt met zijn vaste band zou je bijna vergeten. Onlangs bracht Jools met The Golden Age Of Song een verzamelaar uit die een overzicht biedt van nummers die zijn orkest in de loop der jaren speelde.

Eén keer per jaar is Paradiso een vaste stop voor Jools Holland. Begeleid door zijn eigen Rhythm & Blues Orchestra snelt de artiest door de geschiedenis van de zwarte muziek. De bezetting is zeker niet de minste. Vanavond staan er 17 muzikanten in Paradiso.

Dat past dan ook net op het podium. Iedereen krijgt de kans om een solo te spelen en daarbij is het vaak passen en meten om de voorkant van het podium te bereiken. Rond een paar minuten voor negen wandelt Holland in zijn gebruikelijke jasje het podium op. Binnen enkele tonen loopt het geheel als een trein. Jools zijn vingervlugge pianowerk toont aan dat hij tot de top van de Rhythm & Blues pianisten behoort.

Dit wordt afgewisseld door ongelooflijk veel solo’s van de verscheidene blazermuzikanten. Jools zelf meldt op een gegeven moment al dat dit een record aantal korte solo’s in Paradiso moet zijn. Ook zijn er enkele gastzangers meegebracht. Rosie Mae en Louise Marshall nemen afwisselend de achtergrondzang op zich. Beide dames mogen ook enkele nummers de leiding nemen.

Echte hoogtepunten worden gebracht door Rico Rodriguez en Ruby Turner. Rodriguez is bekend geworden als een van de voorvaders van ska en reggae. Hij speelde trombone bij The Specials en staat vanavond ook op de trombone. Rodriguez mag twee keer een nummer leiden. Zijn lome reggae krijgt iedereen aan het meezingen. Ruby Lee sluit de set af met een knallende mix van boogiewoogie, gospel en soul.

Met het makkelijk meezingbare ‘Enjoy Yourself (It’s Later Than You Think)’ in de dubbele toegift onderstreept Holland waarom hij jaarlijks terugkeert. Zijn Rhythm & Blues Orchestra swingt gemakkelijk en onophoudelijk. Hoewel het op het podium soms een chaos lijkt met mensen die niet precies weten waar ze moeten zijn, spettert daarmee ook juist het speelplezier van het gezelschap af. De conclusie van Jools dat de heropening van het Rijksmuseum vandaag bijzonder is, maar dat het hier binnen toch bijzonderder is komt dan niet eens zo ver bezijden de waarheid.

LO FRIDAY - 12/4 - KARGADOORLo Friday presenteert iedere tweede vrijdag van de maand ongekende en...

RACHEL SERMANNI - 11/4 - PARADISO De Schotse schone Rachel Sermanni trapte haar korte Nederlandse tournee af in...