VERSLAG: Hell on Earth Tour - 15/9/06 - Patronaat

Podiuminfo was aanwezig bij Hell on Earth Tour in Patronaat voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 9 foto's.

Hell on Earth Tour - 15/9/06 - Patronaat

De Hell On Earth Tour stond vorig jaar rond deze tijd in de Baroeg te Rotterdam. Dat jaar trok de tour met headliner As I Lay Dying slechts tweehonderd liefhebbers naar de zaal. Dit jaar is de comeback van harde(re) muziek een feit en doet de tour Nederland op twee plaatsen aan: de grote zaal van de Effenaar en de kleine zaal van Patronaat. Het verschil in capaciteit zit in de headliner Heaven Shall Burn, die helaas niet meekomt naar Haarlem. Mocht je kiezen om voor deze extra naam te gaan, dan kost het je in Eindhoven slechts € 1,50 extra. Dit bedrag betaal je overigens ook (ongeveer) voor de andere zes bands per stuk. De avond in de Patronaat kost je namelijk slechts € 12,50! Voor dit geld krijg je normaal gesproken maar één band in de Melkweg of een paar seconden Madonna. Net wat je smaak is.

Iets later dan afgesproken begint het Noorse Purified In Blood. Met hun driejarige bestaan, zijn ze de jongste band van vanavond. Net als de meeste beginnende bandjes zoekt ook deze nog naar een eigen sound. Het is allemaal wel erg standaard hardcore wat we te horen krijgen en zelfs het uiterlijk van één van de zangers is standaard. Deze draagt een wit hemdje, een driekwart-broek (natuurlijk met legerprint), wat zware schakelkettingen en een muts. Omdat deze muts (uiteraard!) wel erg warm is, besluit hij deze na een paar nummers maar af te doen. Wel leuk aan de outfit zijn de sokken waarop met blokletters 'drug free' staat. Het is dan ook geen geheim dat deze jongens straight-edge zijn. Ze dragen zelfs een nummer op aan de mensen in de zaal die dit ook zijn. Op veel reactie kunnen ze echter niet rekenen.

A Perfect Murder is naast een film met Michael Douglas ook een metal(core) band uit Canada. Uit het Franse deel van Canada, vertelt zanger Carl Bouchard als excuus voor zijn slechte Engels. Naast het Engels is zijn topografie ook niet super. Meerdere malen krijgen we “Thank you Amsterdam!” te horen; de zanger is er duidelijk niet helemaal bij. Gelukkig voor de band zijn er veel instrumentale stukken. Of vergeet de zanger soms gewoon te zingen? Wanneer het niet erger kan wordt 'Iron Man' van Black Sabbath gespeeld. Wat een drama! Je moet ze nageven dat ze een eigen draai aan het nummer geven, maar dit hoeft niet altijd positief uit te pakken. Gelukkig voor ons hebben de bands van vanavond niet zoveel speeltijd.

Hello everybody out there! We are Narziß and bang your head to this next song!”. Net als alle andere bands van vanavond maakt Narziß metal(core). Zoals de bandnaam al verklapt is dit echter een Duitse band waarvan de zanger in zijn moerstaal zingt. Daarnaast onderscheidt de band zich van de andere bands door het schreeuwen af te wisselen met cleane vocalen van zanger Alexander Bartsch. Een lekker frisse variatie met de andere bands. Wanneer er een technisch probleem is, vraagt de zanger wie er nog meer Duits spreekt. Degene die reageert, krijgt een mondelinge overhoring. Wanneer de gitaren weer werken, maken de heren de set af. Het vijftal is als laatste toegevoegd aan deze tour, maar daar ben ik erg blij om. Wat een ontdekking!

Wanneer alle 'support-acts' zijn geweest, kan het echte werk beginnen. Het gordijn gaat zelfs dicht tijdens de soundcheck van Maroon. Wie hoopt op een verassing wordt echter teleurgesteld; er zijn enkel twee kleine vlaggen aangebracht op het podium. De Duitse band heeft regelmatig zijn eigen clubshows door ons land en is ook vandaag de grootste publiekstrekker. Zo zijn ze de eersten die het lukt om het publiek eens flink wakker te maken. “You in the frontrow! Stop smoking and start dancing!”, zegt zanger Andre Moraweck, die geen genoegen neemt met een half enthousiaste zaal. Dat lang touren een sekstekort veroorzaakt, bewijst diezelfde zanger. Naast dat hij zijn microfoon masturbeert, is het ook nodig om de gitaarpedalen regelmatig met z’n geslachtsdeel te bedienen. Gelukkig houdt hij zijn broek hierbij aan. Hiervan afgezien is er niets mis aan het optreden!

In het Nederlands staat Cataract voor een oogaandoening. In Zwitserland betekent het echter 'metal'. Hilarisch genoeg is de band hier ooit wel doorgebroken met het nummer 'I Can't See Through My Right Eye!'. Naast deze single komt natuurlijk ook veel werk van het splinternieuwe album 'Kingdom' langs. Hoewel het publiek in aantal duidelijk is afgenomen, dansen de fans gezellig mee. Eind december is de band wederom in ons land te zien tijdens het 'X-Mass Metalfest' te Tilburg. Het bevalt ze hier zeker wel. De gitarist draagt zelfs een shirt van onze trots, Born From Pain!

In de pauzes tussen de bands door, wordt het socializen met vrienden helaas onmogelijk gemaakt door de muziek die de DJ inzet. Dat hij dit doet is vrij normaal, maar het volume staat net zo hoog als wanneer de bands spelen. In de gang, achter de geluiddichte wanden, is het dan ook opvallend druk. Dit is duidelijk een probleem waar de nieuwe locatie nog even aan moet werken.

FOTOGRAFIE:

Purified In Blood foto Hell on Earth Tour - 15/9/06 - Patronaat Purified In Blood foto Hell on Earth Tour - 15/9/06 - Patronaat A Perfect Murder foto Hell on Earth Tour - 15/9/06 - Patronaat A Perfect Murder foto Hell on Earth Tour - 15/9/06 - Patronaat Narziß foto Hell on Earth Tour - 15/9/06 - Patronaat Narziß foto Hell on Earth Tour - 15/9/06 - Patronaat Maroon foto Hell on Earth Tour - 15/9/06 - Patronaat Maroon foto Hell on Earth Tour - 15/9/06 - Patronaat Maroon foto Hell on Earth Tour - 15/9/06 - Patronaat

MOTION CITY SOUNDTRACK - 16/9/06 - MELKWEGVallen de opeens (relatief) lage prijzen bij de Melkweg (en andere zalen) jou...

NICK CAVE - 18/9/06 - WORLD FORUM CONVENTION CENTER Vanavond is het World Forum Convention Centre in Den Haag het toneel voor een...