VERSLAG: Doe Maar - 12/2 - HMH

Podiuminfo was aanwezig bij Doe Maar - Glad IJs in Heineken Music Hall voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 12 foto's.

VERSLAG: Marco Vlot

Doe Maar – 12/2 – HMH

Doe Maar is bezig met afscheidstoernee nummer zoveel en staat in het kader daarvan vanavond in de Heineken Music Hall. De zaal is gevuld met publiek van alle leeftijden waarvan sommigen zelfs de Doe Maar-zweetbandjes of Doe Maar-buttons dragen die in de jaren 80 zo populair waren. Het belooft een avondje vol muzikale nostalgie te worden.

Voordat Doe Maar begint, betreden eerst de vier heren van Herman in een bakje Geitenkwark het podium. De acapella-zang waarbij ook lustig gebeatboxt wordt zit goed in elkaar, maar zou het wellicht beter doen op de Parade dan in een HMH die wacht op hun jeugdhelden.

Als de zeven bandleden het podium betreden en ‘Doe Maar Net Alsof’ inzetten is het gejuich niet van de lucht. In de twee uur die volgen wordt er volop meegezongen met alle grote hits die nog steeds mateloos populair blijken te zijn. Het geluid in de HMH is goed en de lichtshow is sober maar effectief. De focus ligt duidelijk op de bandleden en de muziek. Die wordt dan ook perfect uitgevoerd.

Ondanks dat Henny Vrienten als hij spreekt klinkt hij alsof hij zijn stem kwijt is, gaat het zingen prima. Een mooi ogenblik is als hij ‘Sinds 1 dag of 2 (32 jaar)’ opdraagt aan zijn jarige zoon Teun. Na een niet mis te verstaan rijtje hits komt Doe Maar nog terug voor twee toegiften, maar na ‘Je loopt je lul achterna’ is het echt over.

Een concert van Doe Maar is een nostalgische reis door de tijd. Wat echter opvalt is hoe goed de nummers nog steeds zijn. Natuurlijk zijn sommige teksten wat gedateerd, maar dat geldt zeker niet voor de muziek. Een nummer als ‘Heroïne’ wordt nog even fel gebracht als toen het geschreven werd, en als Joost Belinfante ‘Nederwiet’ zingt doet hij dat met een aanstekelijk plezier waar het hele publiek in meegaat. Eigenlijk is Doe Maar gewoon nog steeds een topband. Of dit echt hun laatste serie optredens is, weet niemand, aangezien dit al meerdere malen is gezegd, maar gezien het niveau, de reactie van het publiek en het duidelijk aanwezige spelplezier zou het helemaal niet erg zijn als dit niet het geval blijkt te zijn.

FOTOGRAFIE: Arend Jan Hermsen

Doe Maar foto Doe Maar - 12/2 - HMH Doe Maar foto Doe Maar - 12/2 - HMH Doe Maar foto Doe Maar - 12/2 - HMH Doe Maar foto Doe Maar - 12/2 - HMH Doe Maar foto Doe Maar - 12/2 - HMH Doe Maar foto Doe Maar - 12/2 - HMH Doe Maar foto Doe Maar - 12/2 - HMH Doe Maar foto Doe Maar - 12/2 - HMH  foto Doe Maar - 12/2 - HMH Doe Maar foto Doe Maar - 12/2 - HMH Doe Maar foto Doe Maar - 12/2 - HMH Doe Maar foto Doe Maar - 12/2 - HMH

ANGUS STONE - 12/2 - PARADISOIn een uitverkocht Paradiso staat Angus Stone. Alleen, zonder zijn zus Julia....

MY BLUE VAN - 8/2 - EKKO De bluesrockband My Blue Van releast de debuutalbum As Colours Change in een...