VERSLAG: Metz - 4/2 - Paradiso

VERSLAG: Jasper Klomp

Metz - 4/2 - Paradiso

Het afgelopen jaar viel er niets te klagen wat betreft puike albums uit de ‘goede bak herrie-hoek’. The Men, Japandroids en Cloud Nothings lijken echter bijna brave bandjes als je het vergelijkt met het geweld van Metz. In een goed gevulde kleine zaal in Paradiso laat het trio er geen twijfel over bestaan dat dit is hoe een noisepunk-optreden hoort te zijn: hard, strak en alles gebracht met een tomeloze energie.

Om acht uur stipt betreden de Canadezen het podium. Wat volgt zijn veertig minuten(de band verontschuldigt zich dat er nog maar één album is) waar de klasse vanaf spat. De gitaarpartijen van frontman Alex Edkins zijn nadrukkelijker aanwezig dan op het debuutalbum het geval is. Daardoor komt er meer variatie in de muziek van Metz. Het is meer, veel meer, dan een bak herrie. Het geschreeuw kan je thuis in de luie stoel nog wel eens tegen de borst stuiten, maar live past het perfect in het geheel.

Verwacht van Metz vooral geen diepzinnige teksten. Nee, dit is muziek die recht voor zijn raap is en recht uit het hart komt. Tijdens het pijnigen van zijn snaren druipt het zweet van het gezicht van Edkins af. De drummer en bassist doen hier al niet voor onder. Hier staat een echte drie-eenheid op het podium. De riffs, breaks en korte solo’s zijn allemaal aanwezig en volgen elkaar in een rap tempo op. Één van de hoogtepunten, voor zover er echt nummers bovenuit steken in een set met een dergelijke coherentie, is ‘Wasted’. Die terugkerende, simpele riff is in de handen van Metz goud waard.

Na het licht tegenvallende ‘Wet Blanket’ waar het gedreun van de bas net iets té aanwezig is, loopt deze wervelwind alweer op zijn einde. Met minimale belichting heeft Metz een waanzinnige show neer weten te zetten. Tijdens ‘Rats’ gaat die al minimale belichting ook nog eens kapot. Wanneer er eindelijk ander licht is wordt het nummer gewoon weer vanaf het begin gespeeld. Helemaal niet erg, want dat betekent nog anderhalve minuut langer genieten. Je mag hopen dat Lowlands een heel klein deel van het zaterdag binnengekregen geld aan Metz wilt besteden. Gegarandeerd een wakker publiek.

PASSENGER - 5/2 - TIVOLIPassenger is in Nederland. Dinsdagavond stond hij in Tivoli Utrecht en...

ANNE SOLDAAT - 1/2 - HEDON Anne Soldaat trekt met zijn 'all-star-band' langs de Nederlandse podia....