VERSLAG: Isbells - 26/4 - Mezz

Podiuminfo was aanwezig bij Isbells in Mezz voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 9 foto's.

VERSLAG: Marcel Kamphuis

Isbells - 26/4 - Mezz

Na EuroSonic, Motel Mozaique, Into The Great Wide Open, Noorderzon en De Affaire, doet Isbells momenteel voor het eerst een uitgebreide tournee door Nederland. De bescheiden frontman Gaëtan Vandewoude doet met zijn Isbells ruim tien Nederlandse steden aan in april en eindigt de tournee in Breda. Dat is vooral geografisch een goede keuze, want de folkrockers komen namelijk uit België.

De Belgische singer-songwriter Renée Sys mag het hoofdprogramma bijstaan in Nederland. De brunette laat weten dat ze vooral samen touren omdat ze bij dezelfde platenmaatschappij zitten en beiden een wapenfeit hebben om te presenteren. Het drietal maakt porseleinen fluisterpop en wisselt regelmatig van gitaar, cello, samba-ei, tamboerijn, xylofoon naar toetsen. De 20’er zingt dat ze soms graag onzichtbaar zou willen zijn, laat het publiek meezingen en haalt ook de Isbells-leden even op het podium. Het optreden eindigt met een opvallende cover van ‘Without A Doubt’, afkomstig van het hoofdprogramma.

De website van het poppodium laat weten dat tussen het voor- en hoofdprogramma de bezoekers naar het café kunnen gaan, waar een gratis optreden van Capeman zal plaatsvinden. De Amsterdamse rockband is echter nog lang niet klaar en het leuke attente idee blijkt niet te werken. Het hoofdprogramma Isbells begint ondertussen in een drukke concertzaal in het donker. De nummers van de debuutplaat zijn allemaal ’s nachts opgenomen, maar een enorm donkere setlist hoeven we niet te verwachten.

Gaëtan Vandewoude krijgt vandaag versterking van vier bandleden en samen maken ze veel grappen, zingen ze over vreugde en maken vooral erg goede melancholische folkpopnummers. Het tweede wapenfeit Stoalin' is onlangs uitgebracht, maar ook een nog onuitgebracht nummer wordt gespeeld. ‘Misschien dat hij op een volgende komt, maar hij is zeker wel plazant. Weten jullie eingelijk wel wat dat betekend? Plezant?’, aldus de singer-songwriter.

Het optreden kent verschillende fases, bijvoorbeeld omdat het vijftal ook een aantal nummers akoestisch doet op de rand van het podium. Het is duidelijk dat de laatste tourdatum extra speciaal is en ze niet willen stoppen. ‘Sorry als jullie ons allang beu zijn’, roept de stuurman. Het voorprogramma komt het laatste nummer versterken en hierna komt een, aangekondigde, toegift van vier nummers. Het optreden is aan de lange kant, maar de gezellige sfeer en goede muzikanten maken het extreem plezant.

FOTOGRAFIE: Nikki Smits

Renée foto Isbells - 26/4 - Mezz Renée foto Isbells - 26/4 - Mezz Renée foto Isbells - 26/4 - Mezz Isbells foto Isbells - 26/4 - Mezz Isbells foto Isbells - 26/4 - Mezz Isbells foto Isbells - 26/4 - Mezz Isbells foto Isbells - 26/4 - Mezz Isbells foto Isbells - 26/4 - Mezz Isbells foto Isbells - 26/4 - Mezz

MAJOR LAZER - 27/4 - MELKWEGVrijdag 27 april en het is zomer in de Melkweg. Met Major Lazer is het...

THE STRANGLERS - 26/4 - TIVOLI Donderdagavond 26 april deden The Stranglers Tivoli Oudegracht in Utrecht...