VERSLAG: Slagsmålsklubben - 18/4 - MEZZ

Podiuminfo was aanwezig bij Slagsmålsklubben /Eindbaas in Mezz voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 8 foto's.

VERSLAG: Marcel Kamphuis

Slagsmålsklubben - 18/4 - MEZZ

Het Zweedse, maar tegenwoordig in Berlijn wonende, Slagsmålsklubben komt met het nieuwe The Garage en mag hem uiteraard ook voorstellen in Nederland. De vijf mannen, want Frej Larsson heeft onlangs de groep verlaten, stonden onlangs in Alkmaar, Groningen en tweemaal in Nijmegen en staan overmorgen in Amsterdam, maar doen vandaag ook Breda aan. Een woensdagavond een dance-act programmeren lijkt een groot risico, maar veel bezoekers zijn alsnog naar de concertzaal gekomen.

Mezz heeft netjes een tijdschema gepubliceerd op haar website, maar pas twintig minuten later dan afgesproken bestormen de mannen het podium. Maar voordat de bitpop door de speakers klikt, wordt er eerst een korte soundcheck gedaan en met een draadloze webcam gespeeld. De groep wordt vandaag verbaal aangevoerd door Hannes Stenström en hij mag als enige de microfoon pakken. Zingen doet hij vandaag niet, maar wel elk nummer wordt onnodig uitgebreid en helaas ook onverstaanbaar aangekondigd.

De blonde Björn Anders Nilsson, vandaag ook de enige met een koptelefoon op de oren, oogt muzikaal gezien als het grote brein van de band. De mannen wisselen regelmatig van instrumenten, maar prominent in het midden van het podium is Björn gevestigd. En wanneer zijn instrumenten opeens uitvallen is er ook meteen paniek. Het optreden wordt gestaakt en terwijl iedereen het podium verlaat, pakt übernerd Hannes opnieuw de microfoon. ’We gaan als goedmakertje één gratis bierblikje uitdelen per vijf minuten’, aldus het bandlid.

Een kwartier, veel gepraat en een aantal bierblikjes later kan de band weer beginnen met spelen en reageert het publiek opvallend uitbundiger dan voorheen. ‘Bedankt voor het wachten en het niet naar huis gaan’, roept de praatjesmaker met een strak gezicht. De tournee rond het vierde wapenfeit is uiteraard gevuld met nieuwe nummers, maar vooral de oude klassiekers kunnen op uitbundige reacties rekenen. De groep speelt het bekendste nummer en verlaat hierna, zonder de vijfendertig minuten in te halen, het podium. Het publiek blijft verward achter.

FOTOGRAFIE: Nikki Smits

Slagsmålsklubben foto Slagsmålsklubben - 18/4 - MEZZ Slagsmålsklubben foto Slagsmålsklubben - 18/4 - MEZZ Slagsmålsklubben foto Slagsmålsklubben - 18/4 - MEZZ Slagsmålsklubben foto Slagsmålsklubben - 18/4 - MEZZ Slagsmålsklubben foto Slagsmålsklubben - 18/4 - MEZZ Slagsmålsklubben foto Slagsmålsklubben - 18/4 - MEZZ Slagsmålsklubben foto Slagsmålsklubben - 18/4 - MEZZ Slagsmålsklubben foto Slagsmålsklubben - 18/4 - MEZZ

LISA HANNIGAN - 22/4 - PARADISOLisa Hannigan gaf een prachtig concert in Paradiso voor een enthousiast en...

BOY AND BEAR - 22/4 - BITTERZOET Voor Boy & Bear deze zomer terugkeert voor de grote zaal van Paradiso, stond...