VERSLAG: Touché Amoré - 24/7 - Kafee Aloys

Podiuminfo was aanwezig bij Touché Amoré in Aloys voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 12 foto's.

Touché Amoré - 24/7 - Kafee Aloys

Zondag 24 juli 2011 had eigenlijk een groot feest moeten worden in het pittoreske Hengelo, maar omdat concertzaal Innocent is gestopt vanwege teveel schulden, staan de buitenlandse hardcore-mannen vanavond in Kafee Aloys. Het Eindhovense café programmeert regelmatig lekkere gitaarbandjes en het past hierdoor perfect op het bescheiden podium.

De Utrechtse hardcore-band This Routine Is Hell zou normaliter niet (mogen) openen voor het drietal, maar heeft een meevaller door het verplaatsen van het concert. De band staat regelmatig geprogrammeerd in het café en heeft hierdoor veel fans weten aan te trekken. ‘Ik weet dat het zondag is, maar ik zou toch iedereen willen vragen iets meer naar voren te komen’, vraagt zanger Noam Cohen. De langharige verontschuldigd zich gelijkertijd voor zijn vieze schoenen, wanneer iedereen daadwerkelijk tegen het podium komt aanstaan. De microfoon en frontman gaan regelmatig richting het publiek en veel nummers worden luidkeels meegeschreeuwd. Ook de nieuwe, bijna uitgebrachte nummers, worden allemaal netjes aangekondigd en krijgt veel goede reactie vanuit het publiek

Death Is Not Glamorous deed in 2009 nog een headline-show in Arnhem, maar ze dienen vandaag enkel als luchtige opwarmer. De melodieuze hardcoreband wordt aangevoerd door Christian Medaas, die met grote kruizen op zijn vuisten toch wat onwennig moet staan spelen in een dergelijk café. De vijf Noren besteden uiteraard aandacht aan de tragedie in hun thuisland en kondigen het toepasselijke ‘Confined’ aan. De frontman springt regelmatig in het publiek, maar gaat ook crowdsurfen en loopt zelfs even woest over de barbladen. De energieke show is duidelijk te merken aan de zangkwaliteiten, wat met zijn schorre stem en hevige ademhalingen wat achterblijft. Met de vraag naar een goede veganistische plek om morgenochtend te ontbuiten eindigt Christian de setlist.

Het Amerikaanse La Dispute moest hun optreden in 2010 in Amsterdam afzeggen, waardoor vandaag de lang verwachte eerste Nederlandse datum is. De groep heeft vandaag wat goed te maken en heeft veel hoge verwachtingen gecreëerd. De zanger Jordan Dreyer oogt met zijn tamboerijn en blote voeten als een Roemeense zigeuner, maar maakt heerlijk artistieke, technische en emotionele nummers. De mannen komen uit Michigan, een plek waar veel Dutch-Americans wonen, en ze zeggen blij te zijn om eindelijk thuis te mogen spelen. De nummers krijgen veel reacties vanuit het publiek, maar vooral wanneer Touché Amoré-zanger Jeremy Bolm komt meespelen wordt het een groot feest. Het vijftal is duidelijk verrast door de grote interactie en eindigt met een grote glimlach en duizenden dankwoorden.

Een slechte microfoon kan Touché Amoré gelukkig niet stoppen. Het eerste nummers is nauwelijks te verstaan, maar Jeremy krijgt gelukkig veel hulp vanuit het publiek en besluit uiteindelijk de resterende minuten te schreeuwen door de microfoon van de gitarist. De Amerikaanse hardcore-groep stond onlangs nog in Tilburg en heeft destijds veel vrienden gemaakt. Het publiek zingt zelfs het nieuwe ‘The Great Repetition’ luidkeels mee. ‘Dit is zo ongelofelijk leuk. Ik wil jullie allemaal heel erg bedanken’, laat het energieke podiumbeest weten. Het vijftal maakt nog een kleine knipoog naar ‘Hurt’ van Nine Inch Nails en eindigt uiteindelijk met de grote meezinghit ‘Honest Sleep’.

Het is opvallend dat de speeltijd vandaag erg kort is gehouden, met slechts dertig minuten per act, waardoor om half tien het avontuur alweer is afgelopen. De drie buitenlandse bands zijn op vrijdag 12 augustus opnieuw te zien op Ieperfest in België en de kans is groot dat ze veel dezelfde gezichten gaan zien.

FOTOGRAFIE:

This Routine Is Hell foto Touché Amoré - 24/7 - Kafee Aloys Death Is Not Glamorous foto Touché Amoré - 24/7 - Kafee Aloys Death Is Not Glamorous foto Touché Amoré - 24/7 - Kafee Aloys Death Is Not Glamorous foto Touché Amoré - 24/7 - Kafee Aloys La Dispute foto Touché Amoré - 24/7 - Kafee Aloys La Dispute foto Touché Amoré - 24/7 - Kafee Aloys La Dispute foto Touché Amoré - 24/7 - Kafee Aloys La Dispute foto Touché Amoré - 24/7 - Kafee Aloys Touché Amoré foto Touché Amoré - 24/7 - Kafee Aloys Touché Amoré foto Touché Amoré - 24/7 - Kafee Aloys Touché Amoré foto Touché Amoré - 24/7 - Kafee Aloys Touché Amoré foto Touché Amoré - 24/7 - Kafee Aloys

COCOROSIE - 30/7 - OPENLUCHTTHEATER CAPRERADe tournee rond het voorgaande “The Adventures of Ghosthorse and Stillborn”...

JUSTIN NOZUKA - 19/7 - BITTERZOET Justin Nozuka speelde drie keer achter elkaar in het intieme Bitterzoet....