VERSLAG: Santana - 5-10 - Gelredome

Santana

Op zijn laatste album Guitar Heaven is het al duidelijk dat Carlos Santana een nieuwe weg ingeslagen is. De zachte popliedjes hebben plaatsgemaakt voor harde rockcovers van onder andere ACDC en de Red Hot Chili Peppers. Ook in het Gelredome blijkt Santana meer dan ooit te rocken. Harde gitaarsolo’s, mooie ballads en verschillende jamsessies komen samen in een swingende show gevuld met de boodschap van “Love, peace & happiness” .

Carlos Santana, die wereldwijd doorbrak met zijn optreden op Woodstock, opent de show ook met beelden van de film. Na een intro met de ‘Woodstock chant’ begint Carlos met spelen en knalt er een ogenschijnlijke jamsessie het Gelredome in. Carlos begeleid wijzend en knikkend zijn kundige band al solerend door het nummer heen.

Gedurende het gehele optreden blijft deze heerlijke vrije sfeer hangen in Arnhem. Carlos jamt er twee en een half uur op los en passeert hiermee bekende hits als ‘Black magic woman’ , ‘Maria maria’ en ‘Smooth’. Gedurende deze reis voert hij de fans langs keiharde rock, latin, jazz en zelfs reggae.

Ook naast Carlos zijn solerende momenten valt er met de rest van de elfkoppige band veel te genieten. Zijn onlangs ten huwelijk gevraagde vriendin knalt als gastdrumster op ‘Corazon’ er een indrukwekkende solo uit, de trompettist weet te imponeren en de bassist laat in de toegift een solo horen waarmee het idee dat de bas een zaai instrument is in tien minuten van tafel geveegd wordt.

Naast de bekende hits is er ook een opvallend groot percentage van de show ingeruimd voor de Guitar Heaven nummers. Andy Vargas, een van zijn twee vaste zangers, blijkt een opvallend goede vervanger van de gastzangers op de plaat en tilt rockklassiekers als ‘ Sunshine of your love’ en ‘Whole lotta love’ naar nieuwe hoogtes. De 63 jarige gitarist bespeelt zijn instrument op deze nummers harder en ruiger dan ooit tevoren.

Santana vertelt halverwege de show dat hij hoopt dat we na afloop de “Love, peace & happiness” boodschap gaan verspreiden. De meester van de gitaarsolo’s overtuigde ons gemakkelijk; de Woodstock spirit is nog lang niet dood en iedereen mag het weten.

JACQUELINE GOVAERT - 8/10 - TIVOLINa vele jaren als frontvrouw van Krezip was het dan nu tijd voor Jacqueline...

A-HA - 10/10 - HMH A-HA. Jaja, de band bestaat nog! Na een afwezigheid van vijf jaar trad de...