VERSLAG: Salif Keita - 22/3 - Oosterpoort

VERSLAG: Karst Jaarsma

Salif Keita @ Oosterpoort 22/03

Een perfect in elkaar gezette lichtshow, schaars geklede danseressen en gitaarsolo’s waar Ron Wood nog met jaloezie naar zou kijken zijn niet direct de eerste associaties met een avondje Malinese blues. Desondanks bracht Salif Keita dit afgelopen maandag allemaal tezamen in zijn wervelende optreden in de Oosterpoort.

Waar in Mali nog een kastensysteem heerst had Salif Keita in principe nooit de positie van internationaal gerespecteerd artiest mogen bereiken. Geboren als zoon van Sundiata Keita, de oprichter van het Malinese rijk, was Salif gedoemd om in de voetsporen van zijn vader te treden. Daarnaast werkte zijn Albinisme ook niet bepaald mee, in Mali heerst nog de overtuiging dat Albino’s ongeluk brengen en deze worden dan ook vaak uit de maatschappij geweerd.

Gelukkig liet Salif zich door niets tegenhouden en zette, gezegend met misschien wel de meest soulvolle stem van het Afrikaanse continent, een imposante muzikale carrière op touw. Na enkele uitstapjes naar onder meer de Franse Chanson en Cubaanse volksmuziek, is Salif met zijn laatste twee albums ‘M’Bemba’ en ‘La difference‘ weer helemaal terug waar het ook allemaal voor hem begon, Malinese wereldmuziek.

De tour rond ‘La Difference’ bracht Salif ook naar Groningen en rond twintig over acht betreed de zanger met zijn tien koppige band het podium van de grote zaal. De gehele groep is keurig in oranje uniformen gestoken en vanaf de eerste tonen blijkt al hoe perfect de lichteffecten afgestemd zijn op de band. Vanaf het moment dat Salif zelf aarzelend zijn eerste tonen de zaal in laat zweven is al duidelijk dat hij zonder enige twijfel zijn reputatie waar gaat maken.

Zijn vrouwenkoortje, dat zo mogelijk nog zuiverder dan op plaat klinkt, brengt in perfecte harmonie met de zangpartijen van Salif de nummers naar ongekende hoogtes. De bekende coupletten worden afgewisseld met verschillende solo’s van de band, waarbij met name de gitarist indruk maakt met zijn hier en daar naar rock neigend werk. Ook de Ngoni speler bespeelt het instrument op een manier die je zelden ziet, liggend op zijn rug worden Afrikaanse ritmes met gemak gespeeld. Hier en daar wekt zelfs Salif de indruk dat hij geïmponeerd is door de kunsten van zijn band.

Opvallend is dat het vooral de meer uptempo tracks zijn die de revue passeren. Het nieuwe nummer ‘Ekolo D’Amour’, wat ook het enige uptempo nummer op ‘ La Difference‘ is, wordt ook op zo’n betoverende manier gespeeld dat je de komende week niet meer anders kan dan deze non stop luisteren.

Salif Keita toonde met zijn carrière aan dat het leven is wat je ervan maakt en gezien het plezier dat hij tentoonstelde maandagavond is hij ongetwijfeld tevreden met wat hij er tot nu toe van heeft weten te maken. Na een meer dan twee uur klokkend optreden heeft Salif Keita de temperatuur in de Oosterpoort met gemak een tiental graden laten stijgen en zal de zinderende, swingende en zeer overtuigende show elke bezoeker nog wel even bijblijven.

(HED) PLANET EARTH - 23/3 - TIVOLI(hed) P.E. is de rapcore band rondom de zeer charismatishe en welbespraakte...

MOTORPSYCHO - 23/5 - EFFENAAR De Noorse band Motopsycho geeft een twee en een half uur durende...