RECENSIE: Rammstein - Völkerball

Rammstein - Volkerball
recensie cijfer 2007-01-25 De meeste recente Rammstein release Völkerball is een bijzonder product. In de eerste plaats vanwege de fantastische kartonnen verpakking en vormgeving daarvan. De tweede reden is vanwege het gekozen format. Het is in eerste instantie niet duidelijk of we hier te maken hebben met een cd/dvd, of omgekeerd. Pure verwennerij is het in ieder geval wel. Zo staan er naast een volledig concert van de Reise, Reise tour in het Zuid-Franse Nimes, ook behoorlijk kwalitatieve stukken op van concerten in Londen, Tokio en Moskou.

Een oude Romeinse arena in Nimes is zoals gezegd de eerste locatie. In deze fraaie ambiance opent de band met ‘Reise, Reise’ op een podium dat nog het meeste weg heeft van een kruising tussen een oude elektriciteitcentrale en een laboratorium, compleet met twee hydrolische liften. Ook live heeft de band geen enkele moeite enorm bombastisch uit de hoek te komen. Moddervet beukt de band er op het voor haar gebruikelijke tempo op los.

Rammstein zou Rammstein niet zijn als er niet uitgebreid met vuur gespeeld zou worden. En waar beter dan tijdens het nummer ‘Feuer Frei!’ Op het einde van het nummer dragen de zanger en beide gitaristen alleen een bizar vlammenwerp-masker. In ‘Asche zu Asche’ branden de microfoonstandaards als vanouds. Een van de hoogtepunten op de dvd is het nummer ‘Mein Teil’, waarbij zanger Till Lindeman is uitgedost als gestoorde slager welke als doel heeft toetsenist Christian Lorenz te koken in de enorme ketel waarin deze zich bevindt.

Aangezien het hier de Reise, Reise tour betreft ligt het accent vanzelfsprekend op de gelijknamige cd. Desondanks is de set lekker gevarieerd, niet alleen doordat er van alle albums, ook Rosenrot, nummers afkomstig zijn, maar ook omdat Rammstein zelf gevarieerder is gaan spelen. Neem bijvoorbeeld het akoestische ‘Los’.

Gedurende het hele concert worden vrijwel alle nummers door het Franse publiek meegezongen, maar de reactie op ‘Du Hast’ maakt duidelijk dat dit nummer nog steeds op een voetstuk staat. De eerste toegift bestaat vervolgens uit het logge ‘Rammstein’ en de grote hit ‘Sonne’. In de tweede is er ruimte voor een ballad; ‘Ohne Dich’. De band sluit af met de cover ‘Stripped’.

De fraaie Brixton Academy in Londen is het decor voor het tweede live gedeelte op de dvd. Ten opzichte van het concert in Nimes is ‘Rein Raus’ nieuw. Ondanks dat dezelfde regisseur aan het werk is geweest, is het totaal anders geschoten, en zeker niet verkeerd! In Tokio geen nieuwe nummers, maar wel het altijd enthousiaste Japanse publiek. Zelfs hier wordt ‘Du Hast’ uit volle borst meegezongen. Hierdoor zijn ook deze elf minuten zeer moeite waard. Tot slot is er een soort van documentaire/live-clip van het nummer ‘Moskou’, opgenomen in de gelijknamige stad. Het geheel duurt slechts vijf minuten maar aangezien het nummer niet tijdens de andere concerten gespeeld werd, is dit wederom een aardige toevoeging.

Met de live-cd speelt Rammstein op safe. Alle gebruikelijke hoogtepunten komen voorbij. Helaas zijn de nummers slechts in details anders dan op de reguliere cd’s een paar uitzonderingen daar gelaten. Al met al is er voor de liefhebber die de tour heeft gezien een hoop te genieten. Dit geldt dus zeer zeker voor hen die de band nog nooit in actie hebben gezien. Völkerball is een bijna perfect product dat veel waar voor je geld biedt. Een buitenkansje.
Recensent:Nick Augusteijn Artiest:Rammstein Label:Universal
Killteam - Killteam

Killteam - KillteamVoor mij ligt het eerste wapenfeit van de Groningse band . Het betreft een...