RECENSIE: Jade Jackson - Gilded

Jade
recensie cijfer 2017-06-26 Voordat Jade Jackson was afgestudeerd had ze al zeker driehonderd songs geschreven. Een aardige voorbode voor iemand die nu pas met een debuutalbum aan komt zetten. Jade is namelijk getekend bij Anti-, het label van Brett Gurewitz (Bad Religion. De dame is door Mike Ness (Social Distortion) ontdekt, die overigens ook de productie onder handen heeft genomen. Jade’s muziek is te omschrijven als een kruising tussen Hank Williams en de rauwe stem van Brody Dalle (The Distillers). En natuurlijk: punk.

De thematiek op debuutalbum Gilded is vrij divers. De songs gaan over nostalgie, (‘Back When’) dronken escapades (‘Good Time Gone’) en zorgeloosheid (‘Finish Line’). Ditzelfde is te zeggen over de muziek, zo kent ‘Troubled End’ een lekkere rockabilly feel. ‘Better Off’ had op zijn beurt best door Jimmy Eat World geschreven kunnen zijn. De song is catchy, energiek en niet gek genoeg om op een echte punkplaat terecht te komen. Als laatste voorbeeld pakken we ‘Bridges’, die we het beste als een country ballad omschrijven.

Op Gilded horen we een aantal gastmuzikanten, zo spelen Greg Leisz, Sara Watkins, David Kalish en natuurlijk Mike Ness op de plaat mee. De band en de gastmuzikanten zorgen voor het diverse geluid, aangezien ze uit allerlei hoeken komen. Greg Leisz speelde bijvoorbeeld mee met Wat Gilded sterk maakt is de synergie tussen de diversiteit van de song en de klank van Jades stem. Haar zuivere en tegelijkertijd rauwe zang zorgt voor geloofwaardigheid. Als je puur zou afgaan op de stem zou je denken dat ze al jaren meegaat in de muziekscene. Het is het equivalent van Johnny Cash die over de Folsom Prison zingt, terwijl hij nooit heeft vastgezeten. Nu zingt Jade niet over zulke heftige onderwerpen, maar het is diezelfde diepgang die Gilded een bovengemiddelde waardering oplevert. Laten we hopen dat het niet lang duurt voordat we meer van Jade gaan horen.
Recensent:Frank de Jong Artiest:Jade Jackson Label:Anti
Cover Loïc Nottet - Selfocracy

Loïc Nottet - SelfocracyHet belangrijkste thema op de debuutplaat Selfocracy van Loïc Nottet is...