RECENSIE: Hayseed Dixie - Free Your Mind... And Your Grass Will Follow

Hayseed
recensie cijfer 2017-06-21 Veel bands beginnen als coverband, ontwikkelen vandaar uit een eigen geluid en worden vervolgens bekend met eigen nummers. Sommige worden juist bekend door de excentrieke wijze waarop ze covers brengen, en krijgen daarna pas ruimte voor eigen materie. Hayseed Dixie, die in 2001 bekend werden met hun creatieve bluegrass-versies van de hardrockende tracks van AC/DC, is daar een goed voorbeeld van. Het is een komische combinatie van stijlen, die ze zelf hebben omgedoopt tot ‘rockgrass’, waarbij de hillbillies hun banjos, contrabassen en violen volop branden aan de zwaarste melodieën. Nu ruim zestien jaar later, doen ze nog steeds hetzelfde trucje en hebben ze ondertussen ‘Gin And Juice’, ‘Seven Nation’s Army’ ‘Ace Of Spades’, ‘Walk This Way’, ‘Pumped Up Kicks’ en zelfs ‘Bohemian Rhapsody’ aan hun setlist toegevoegd. Ze hebben zich gewaagd aan een album vol met eigen nummers, met de toepasselijke titel No Covers, maar het succes en plezier viel toch het meeste te behalen met covers.

Free Your Mind… And Your Grass Will Follow is album nummer vijftien voor de band en eigenlijk valt wel te stellen dat bekend is wat je kunt verwachten. Men zou haast denken dat ze in dat opzicht nog altijd iets té trouw zijn aan de band waar ze hun naam en faam op gebaseerd hebben. Natuurlijk is daar niks mis mee, zolang ze de covers met passie voor het genre én het origineel blijven leveren en ook weten te verrassen met de selectie aan tracks. Dat zijn twee vereisten die Hayseed Dixie nog altijd weet af te vinken.

Voor deze release hebben ze rock en metal achter zich gelaten en hebben ze hun horizon verbreed met genres als reggae, soul, Motown funk en wederom Duitse popmuziek. Voor de fans van de band is dat laatstgenoemde geen verrassing meer: deze keer is het de beurt aan ‘Vom Selben Stern’ van Ich + Ich. We worden verder onder andere getrakteerd op een aanstekelijke versie van ‘Buffalo Soldier’, een luchtige (maar niet té luchtige versie) van ‘What’s Going On?’, en zelfs het raptalent van zanger John Wheeler op Michael Jackson’s ‘Black Or White’.

Kortom, echte klassiekers zijn ondervertegenwoordigt, wat meteen iets duidelijk maakt: de doorbraak met AC/DC-tracks is een vloek en zegen tegelijk geweest. Nu de band meer serieus genomen wil worden, door zwaardere en onbekendere nummers te vermengen met eigen nummers, is Hayseed Dixie lang niet meer zo interessant. Eigen tracks als ‘So Quickly We Forget’ en ‘When The World Gets Small’ vallen weg tussen covers die voor de fans van het eerste uur, ook net zo goed eigen nummers hadden kunnen zijn. Daar heeft Hayseed Dixie zich door de jaren heen zodoende mee in de vingers gesneden; het publiek komt toch naar de band kijken om te horen hoe ze zware, overdreven metaltracks in een lollige versie op banjo omtoveren. Dat is met Free Your Mind… And Your Grass Will Follow dan toch wel even slikken, ook al heerst Hayseed Dixie als meester van de bluegrass.
Recensent:Roy Verhaegh Artiest:Hayseed Dixie Label:Konkurrent
Anohni

Anohni - ParadiseBij Anohni is het minstens zo interessant om te kijken naar de persoon...