RECENSIE: Havok - Conformicide

Havok
recensie cijfer 2017-04-29 Als je in de persinfo durft te beweren dat je je album beschouwd als je eigen Master Of Puppets of heb je wel lef. Het is voor ons recensenten het startsein om er eens goed voor te gaan zitten en de pen goed in de inkt, of desnoods azijn, te dopen. Om een lang verhaal kort te maken; na één keer luisteren zijn we er eigenlijk al uit. Het niveau van deze klassieke albums van Metallica en Megadeth wordt door Havok niet gehaald, maar de Amerikaanse band is zeker een aanwinst voor de oldschool thrashmetal, die momenteel een stevige opleving doormaakt.

Havok werd in 2004 opgericht door zanger/gitarist David Sanchez en drummer Haakon Sjoegren. Een aantal drummers, bassisten en gitaristen later is Havok toe aan haar vierde album getiteld Conformicide. Met Sanchez nog als enig overgebleven lid van het eerste uur.

Conformicide bevat precies wat je mag verwachten van een band die past binnen de huidige thrashmetal opleving. De muziek ademt in alles de illustere pioniersjaren en roept herinneringen op aan Exodus, Death Angel, Metal Church en (toch wel) Megadeth. De stem van Sanchez is daar natuurlijk debet aan.

Beurtelings lijkt hij op David Wayne van Metal Church (wanneer hij op de toppen van zijn longen zingt), Dave Mustaine van Megadeth (wanneer hij sneert) en Mark Osegueda van Death Angel (in de stukjes praatzang).
De tien songs op Conformicide klokken gezamenlijk een klein uur en dat is voor een echte thrash- klassieker net wat te lang. Het bijna acht minuten durende ’Ingsoc’ had wel wat ingekort mogen worden, de afsluiter ‘Circling The Drain’ is met zeven minuten veel te lang en het intro van ‘Masterplan’ laat horen wat een goede muzikanten de heren zijn, maar is natuurlijk ook gewoon te veel van het goede. Goede thrash staat of valt vaak met vrij korte songs, vraag maar aan oer-thrashers Slayer. Alleen een band als Metallica kwam (in haar glorietijd) weg met een album van een uur of meer.

De lekker open geproduceerde thrash klinkt verder prima en wat vooral opvalt, is dat de basgitaar (vaak een ondergeschoven kindje) lekker prominent te horen is en dat de baslijntjes van Nick Schendzielos om van te smullen zijn. Hoogtepunten op het album zijn het Megadeth-achtige ‘Intention To Deceive’ en het in ongeveer hetzelfde tempo doordenderende ‘Wake Up’.

De instrumentbeheersing van de vier heren is fabelachtig, maar iets sterker songmateriaal en een stabiele bandbezetting zou de band naar een echt hoger plan kunnen tillen, want Havok heeft het zeker in zich om een grote naam binnen de thrashmetal te worden, al heeft het de tijd niet mee. Vooralsnog is Conformicide voor liefhebbers van oldschool thrash zeker de moeite waard om eens uit te checken.
Recensent:Jan Didden Artiest:Havok Label:Century Media
Sanctuary

Sanctuary - InceptionNee, Inception is niet het nieuwe album van Sanctuary (die wordt later...