RECENSIE: Valerie June - The Order Of Time

June
recensie cijfer 2017-04-08 Met debuutalbum Pushin’ Against A Stone maakte Valerie June diepe indruk. Haar sterk nasale stemgeluid blijkt uitstekend samen te gaan met een mix van oude folk, moderne singer-songwriter en klassieke soulmuziek. Na vier jaar wachten is nu de opvolger klaar. Op The Order Of Time laat Valerie June horen sterk gegroeid te zijn. De muziek klinkt meer compleet en professioneel als op het debuut. Dat komt het eindresultaat ten goede.

Nog steeds schittert Valerie June in het vertolken van de lome rootsmuziek uit het zuiden van Amerika. De zangeres komt uit Memphis. Dat hoor je. Tijdens ‘Love You Once Made’ bezingt Valerie June op een gegeven moment een zonsopgang. Je ziet haar al relaxed op de veranda schommelen. De drums houden een lange pauze in het ritme aan en worden aangevuld met langzaam optrekkende blazers. Dit in combinatie met een subtiel Hammond orgeltje maakt het nummer perfect. Valerie June creëert een eigen stijl die ergens het midden houdt tussen Americana en de Memphis soul.

Wat echter juist verrast aan The Order Of Time is dat Valerie June ook weet te swingen. ‘Shakedown’ is een echte rock ’n roll stamper. Hier klinkt de zangeres plots als de vrouwelijke tegenhanger van Nathaniel Rateliff. Dat is vooral te danken aan het swingende gitaarmelodie. In combinatie met het achtergrondkoortje dat antwoord op de uitroepen van Valerie June stuwt het tempo heerlijk omhoog. Verderop vertolkt ze ook een meer swingend soulnummer met ‘Got Soul’.

The Order Of Time is een ijzersterke opvolger van een goede debuutplaat. Valerie June bewijst zichzelf niet alleen als begenadigd tekstschrijver, maar ook het arrangement en de zang is dik in orde. Vooral dat laatste is knap. Valerie heeft een ontzettend nasaal stemgeluid. Continu bevindt ze zich op de dunne grens tussen aangenaam en wat zeurderig. Geen moment slaat de balans echter naar de verkeerde kant uit. Bob Dylan gaf recent aan dat Valerie June een van de artiesten is waar hij tegenwoordig naar luistert. Op basis van The Order Of Time kun je hem moeilijk ongelijk geven. Valerie June is een ijzersterke folkzangeres die in het huidige aanbod nog echt een eigen geluid weet neer te zetten.
Recensent:Karst Jaarsma Artiest:Valerie June Label:Caroline Records
Cover Automatic Sam - Arcs

Automatic Sam - ArcsNadat ze een aantal jaar geleden nog de zweep erover legden, wil Automatic...