RECENSIE: Chef'Special - Amigo

Chef Special
recensie cijfer 2017-04-29 Dat Chef’Special een van de beste Nederlandse bands op dit moment is, daar kun je niet echt omheen. De afgelopen tijd behaalden ze een megahit met ‘Amigo’, en het gelijknamige album is van gelijke orde. We horen een band die steeds meer de pop opzoekt, met hier en daar wat geluiden die bijna aan de top 40 house doen denken, maar tussen de regels door is het nog altijd Chef’Special. De boodschap van het album is er een die geïnspireerd is door verre reizen en het maken van nieuwe vrienden en contacten. Daarnaast gaat het over verbondenheid en optimisme, vandaar dat op de cover een celdeling is te zien: we zijn allemaal uit hetzelfde gemaakt.

De titeltrack, en tevens de tot nu toe grootste hit van het album, gaat over het reizen en maken van contacten, het hoofdthema van de plaat. "Strangers are strangers until they meet" is bijvoorbeeld een typisch citaat. ‘Homesick’ speelt ook in op het ver van huis zijn, maar dan weer juist op de keerzijde ervan, zoals de titel al doet vermoeden: de heimwee die er vaak mee gepaard gaat. ‘Try Again’ is ook noemenswaardig, aangezien deze ook nog al eens op de radio voorbij komt. Hier horen we het andere thema: optimisme en verbondenheid. In een wereld waarin spanningen oplopen en mensen zich in zichzelf terugtrekken probeert de groep uit Haarlem een tegengeluid te bieden.

Er is niet veel aan te merken op de laatste release van Chef’ Special. Amigo staat boordevol hits en iedereen die het aanzet kan er iets op vinden dat in de smaak valt. Het feit dat het zo’n breed publiek aanspreekt past ook mooi bij de boodschap van het album. Dat het de eerste keer is dat Chef’ Special geholpen wordt bij het maken van een album door derden is wel duidelijk te horen. Een klein aantal nummers op de plaat komen wat geproduceerd over, maar dat blijft gelukkig nog altijd tot een minimum beperkt. Het twaalftal nummers op Amigo belooft ook deze zomer weer een hoop festivalterreinen op z’n kop te zetten.
Recensent:Tim Jongenelen Artiest:Chef'Special Label:Kaiser Records
Cover Depeche Mode - Spirit

Depeche Mode - Spirit Depeche Mode werd in 1980 in het Britse Basildon opgericht door Vince...