RECENSIE: Joep Beving - Prehension

Beving
recensie cijfer 2017-04-06 Zijn vorige plaat Solipsism refereerde naar het filosofische idee dat alles wat buiten ons denken bestaat niet tot de eigen realiteit toebehoort. De pianist lichtte dit toe als hoe we allemaal in ons eigen hoofd zijn gaan leven en de wrede nieuwsberichten niet meer actief verwerken. Er lijkt elke dag wel iets vreselijks te gebeuren. We hebben het over Joep Beving, een klassieke pianist die gelooft dat muziek een universele taal is die gebruikt kan worden om banden tussen personen te versterken. De tweede plaat Prehension is niet gebaseerd op een filosofische stroming en komt over als een verzameling songs met dezelfde uitwerking.

Wat vooral opvalt aan Prehension is de kraakheldere opname, mocht je goed luisteren dan kun je zelfs de hamers van de individuele pianotoetsen horen. Naast de rustgevende pianoklanken zijn er geen instrumenten toegevoegd. Het geeft de vijftien nummers een minimalistische sfeer en het zorgt ervoor dat je aandachtiger naar de muziek luistert dan normaal. Er is geen afleiding, experiment of megalomanie. Enkel een goedgestemde vleugel waarachter Joep Beving in hyperconcentratie zijn composities ten gehore brengt.

De Nederlandse neoklassieke pianist zou zomaar op het Erased Tapes (onder andere Nils Frahm en ÓlafurArnalds) label kunnen worden opgenomen. Het is minimalistisch en toch klinkt het vrij modern. Dat komt doordat de composities behapbaar zijn. Gemiddeld een minuut of vijf. Joep is een bovengemiddelde muzikant, maar slechts een handvol werken klinken daadwerkelijk bovengemiddeld. ‘Impermanence’, ‘Heartfelt Silence’ en ‘432’ springen er bijvoorbeeld gelijk uit. Op de laatstgenoemde compositie wordt er door Joep actief gespeeld met tempo, waardoor je als luisteraar het gevoel krijgt dat er meerdere pianisten tegelijkertijd spelen.

Het is een braaf en tegelijkertijd ingetogen album. Het luistert lekker weg en is vrij voorspelbaar met een uitzondering hier en daar. Liefhebbers van moderne klassieke muziek kunnen hun hart ophalen, want Joep Beving is één van de weinige Nederlandse pianisten die kwalitatieve klassieke muziek kan produceren. Het minimalistische werk is duidelijk bedoeld om in alle rust van te genieten, muziekliefhebbers die avontuurlijke neoklassieke muziek zoeken komen bedrogen uit.Prehension is een goed voorbeeld van less is more. Waarom een klassieke plaat overproduceren als je met behulp van een vleugel zo’n vol en bevlogen geluid kunt creëren.
Recensent:Frank de Jong Artiest:Joep Beving Label:Deutsche Grammophon
Midas

Midas - Heavy Moon Midas is zijn naam, 31 maart komt zijn debuutalbum uit en hij staat dit...