RECENSIE: Sinkane - Life & Livin' It

Sinkane
recensie cijfer 2017-03-23 Sinkane is de artiestennaam van de Brits/Sudanese muzikant Ahmed Gallab. Zijn uitgebreide CV bestaat onder meer uit het leiden van een supercollectief aan muzikanten die de Afrikaanse legende William Onyeabor een warm hart toe dragen en ook is hij een gevierd sessiemuzikant die onder andere aan albums van Caribou, of Montreal en Yeasayer heeft bijgedragen. Zijn zesde plaat als Sinkane, Life & Livin’ It, zou weleens het moment kunnen zijn waarop de blend van Westerse en Afrikaanse stijlen, waar Gallab bekend om staat, het grote publiek weet te bereiken.

”Kulu Shi Tamaam” is het motto van deze plaat en de boodschap die door elke noot van het album zijn echo laat weerklinken. De letterlijke vertaling voor deze term is: “Alles is fantastisch!”, maar met wat meer nuance komt het neer op een verzetskreet van Gallab om ondanks alle problemen in deze wereld toch vooral het hoofd omhoog te houden. Of, zoals hij zelf zegt in ‘Theme From Life &Livin’ It’: ”Smilin’ Faces, Warm Embraces, Peace Within Our Minds / It’s Our Vision, Our Decision, Live This Life That’s Mine”.

Hij zet deze woorden kracht bij door Life & Livin’ It te doorspekken met funky ritmes en dansbare melodieën. Het is moeilijk om na een paar draaibeurten niet hardop mee te zingen en vaak nog moeilijker om er niet bij te gaan dansen. Gebruikers van het openbaar vervoer zijn gewaarschuwd. De hoeveelheid verschillende stijlen die Sinkane hierbij gebruikt vliegen je in zo’n sneltreinvaart om de oren dat het bijna de moeite niet is om ze te benoemen. Het is de meest naadloze integratie van Afrikaanse stijlen in Westerse indierock die deze recensent ooit heeft gehoord. Bands als Young Fathers en TV On The Radio spelen ook al jarenlang met deze muzikale ideeën maar geen van hen doet het op zo’n natuurlijke wijze als Sinkane.

Life & Livin’ It is de ultieme lenteplaat in zware politieke tijden. Zonnetje op het gezicht, de tuinstoel horizontaal en de muziek van Sinkane in je oren staan garant voor een uur zorgeloos genieten. Kulu Shi Tamaam!

Recensent:Jelle Burger Artiest:Sinkane Label:City Slang
Cover Nadine Khouri - The Salted Air

Nadine Khouri - The Salted AirOm een artiest te leren kennen kun je natuurlijk gewoon beginnen met zijn of...