RECENSIE: Rogier Pelgrim - Birds And Busy People

Pelgrim
recensie cijfer 2017-03-21 De Wageningse Rogier Pelgrim maakt al een aantal jaar muziek. Deze singer-songwriter greep zijn kansen en deed eerder al mee aan het tv-programma De Beste Singer-Songwriter Van Nederland en kwam daarin in de finale. Daarnaast won hij in 2012 De Grote Prijs Van Nederland en nam hij deel aan de Popronde. Na deze programma’s bracht hij een EP en zijn debuutalbum Roll The Dice uit. Het is nu drie jaar later en na een geslaagde crowdfundingsactie had hij genoeg middelen voor het maken van een tweede album: Birds And Busy People. Deze nieuwe plaat is steviger en straalt meer zelfvertrouwen uit dan het debuut.

Birds And Busy People komt in de verkiezingstijd uit en Rogier Pelgrim weet hier op intelligente wijze op in te spelen. De tien liedjes op het album vormen een waar verkiezingsprogramma, want Pelgrim gaat politieke thema’s als vluchtelingen en gelijkheid niet uit de weg. De inspiratie voor dit album kwam veelal van de pelgrimstocht naar Santiago De Compostella, waar hij merkte hoe fijn het is om rustiger te zijn en naar de vogels te kunnen luisteren. Hij besloot hiervoor te pleiten doormiddel van muziek. De eerste helft van de plaat is vlotter dan de tweede helft, waar meer ballades te vinden zijn. Pelgrim kan het allebei en weet bij verschillende tempo’s de aandacht erbij te houden. De meeste liedjes zijn niet heel vernieuwend binnen het genre, maar op nummers als ‘Cold Case Scenario’ wordt de muziek gewaagder. Op de achtergrond zijn lange tergende uithalen te horen die een oosters tintje hebben. Hij zet dit donkere thema door op ‘Young Heart’. Dit nummer begint zwaar, maar eindigt in een refrein dat lichter wordt gemaakt door een koor. Het achtergrondkoop wordt wederom ingezet in het daarop volgende ‘Won’t Go Back’. Hier bespreekt Pelgrim de vluchtelingenproblematiek vanuit het oogpunt van een vluchteling. Hij weet hier een sterk nummer dat kracht uitstraalt van te maken.

Op Birds And Busy People laat Rogier Pelgrim niet alleen horen waarvoor hij staat, maar ook dat hij gegroeid is in zijn muziek. Hij klinkt grootser, zekerder en meer ontspannen dan op zijn debuut.
Recensent:Jetske Erisman Artiest:Rogier Pelgrim Label:Pias
Cover Pissed Jeans - Why Love Now