RECENSIE: Orchestra Baobab - Tribute To Ndiounga Dieng

Baobab
recensie cijfer 2017-03-27 Al tientallen jaren geldt de Senegalese formatie Orchestra Baobab als het neusje van de zalm van de West-Afrikaanse muziekwereld. Begin jaren tachtig braken ze internationaal door met Pirate’s Choice dat nog steeds als een monument overeind staat. Later lag het collectief uit elkaar maar door hernieuwde interesse in hun muziek, halverwege jaren negentig aangewakkerd door Nick Gold die ook de Buena Vista Social Club op de kaart zette, kwam de band weer bij elkaar. Toch is het alweer tien jaar geleden dat er een nieuw album uitkwam.

Tijdens de opnamen sloeg het noodlot toe, toen zanger Ndiouga Dieng in november overleed. Dieng was één van de originele leden van de band en onderdeel van het kloppend hart. Zijn zoon Alpha zingt ook bij de groep, dus dit was een enorme klap. De plaat werd dan ook Tribute To Ndiouga Dieng gedoopt, een mooi eerbetoon aan hun dierbare vriend. Waarschijnlijk waren de opnames al vergevorderd, want nergens wordt de toon droevig. Integendeel, de mix van Afro-Cubaanse en traditionele Afrikaanse muziek klinkt zonnig, broeierig en swingend. Zoals op ‘Magnokouto’, waarbij het onmogelijk is je niet onder de Senegalese zon te wanen. In ‘Mariama’ zie je de zon weer ondergaan door de fraaie ingetogen instrumentatie en in ‘Fayinkounko’ wordt je als luisteraar gehypnotiseerd door de repeterende klanken.

Issa Cissoko en Thierna Koite zorgen uiteraard weer voor de geweldige saxofoonpartijen. Koite nam vorig jaar nog een plaat op met de New Cool Collective Big Band (die overigens half mei zal verschijnen) en was toen ook een aantal maal met ze op één podium te bewonderen. Hier zijn ze goed te horen op bijvoorbeeld ‘Natalia’ en ‘Caravana’ met soms knetterende dan weer soepele vloeiende solo’s. Gitarist Barthelemy Attisso had het te druk met zijn baan als advocaat en werd vervangen door kora speler Abdouleye Cissoko. Het is voor het eerst dat ze nu een kora in de gelederen hebben en dat werkt uitstekend getuige het mooi klein gehouden ‘Alekouma’.

Orchestra Baobab bewijst nog steeds tot de absolute top te horen van de West-Afrikaanse muziek. De legendarische band weet als geen ander hoe ze deze muziek zo optimaal mogelijk moeten laten klinken. Daarbij omarmen ze hun nalatenschap getuige de titel van de plaat en het feit dat oud-lid Thione Seck als gast vocalist zijn hit ‘Sey’ zingt. Dat was het eerste nummer waarmee hij scoorde nadat hij in 1979 de band had verlaten voor een solocarrière. Ga ze vooral zien in mei wanneer ze voor twee concerten naar Nederland komen.
Recensent:Ronald Kats Artiest:Orchestra Baobab Label:World Circuit
Wiebe

Wiebe - DeltaDelta staat voor het Griekse symbool vier, het verborgen deel van de...