RECENSIE: Johnnyswim - Georgica Pond

Johnnyswim
recensie cijfer 2017-04-01 Afkomstig uit de Verenigde Staten en samengekomen in 2005, zijn Abner en Amanda Ramirez, ook wel bekend als de band JOHNNYSWIM. Het verhaal achter de twee singer-songwriters is er een met charme. Het duo ontmoette elkaar voor het eerst in Nashville en het klikte meteen, zowel op muzikaal als romantisch gebied. Ze begonnen niet alleen samen muziek te maken, maar kregen ook een relatie en trouwden in 2009. Een ander leuk feitje: Amanda’s moeder is ook geen onbekende, ze is namelijk niemand minder dan vijfvoudig Grammy winnares Donna Summers. We kunnen constateren dat talent in de familie zit!

Ondanks de interessante achtergrond van de band, is haar snelgroeiende bekendheid daar niet per se aan te danken. JOHHNYSWIM heeft op Spotify al meer dan een miljoen streams. Een ware prestatie, gezien het feit dat dit is bereikt zonder enige vorm van promotie! Laten we het dan eens hebben over de bands laatste creatie, oftewel het album bekend als Georgica Pond. Veel lof voor dit duo is er zeker, maar wordt dit met Georgica Pond wederom terecht bewezen?

Als al gelijk een antwoord daarop gegeven mag worden, dan is het ja. In een tijd waar degelijke teksten en talent in afnemende mate een voorwaarde zijn voor bekendheid, is Georgica Pond een opluchting. De tracks op het album zijn het beste te beschrijven als hartverwarmend. De teksten die elk een verhaal vertellen, zoals ‘Summertime Romance’ waarin een zomer romance zó mooi wordt beschreven dat het een ieder kan doen dromen, lijken vaak wel liefdesbrieven. Zoals een verhaal opbouwt naar een climax, zo doet de zang dit op Georgica Pond ook. Zo begint ‘Touching Heaven’ bijvoorbeeld met één simpele stem, vervolgens horen we het duo samen, tot een achtergrondkoor de twee begint te versterken. Daarbij horen we aan het einde van het nummer de speelse interactie tussen de artiesten en vermoedelijk hun kind, iets waar je toch spontaan gelukkig van wordt.

Een ander noemenswaardig nummer is ‘In My Arms’, een track die deel uit had kunnen maken van de film ‘La La Land’. Hoewel het hoge musicalgehalte niet voor iedereen is weggelegd, kun je toch stellen dat het door zijn nostalgische stijl een meeslepend nummer is. Abner gooit er ook nog een paar Franse zinnen in .

Tot slot, laten we het ook even hebben over hun cover van Chris Isaaks ‘Wicked Game’. Over de jaren zijn er immers al een vele covers van uitgebracht, o.a. door HIM, Parra For Cuva en zelfs Il Divo. JOHNNYSWIM sluit zich bij hen aan en zet met hun magische samenzang een stijlkenmerkende stempel op het nummer.

Georgica Pond is een ‘feel good’ album, daar is niets mis mee. Zeker niet met het talent dat duidelijk uit dit album blijkt. Steek een kaarsje aan, ga lekker liggen of plan een date en laat Georgica Pond je overtuigen van haar charme.
Recensent:Regina Bakker Artiest:Johnnyswim Label:Ada Global
Cover Jo Harman - People We Become

Jo Harman - People We BecomeDe Britse Jo Harman werd op basis van haar debuutalbum al bestempeld als dé...